Mutta miten täydellinen voi olla, jos saa Ab Normalin aivot?

10.12.2002 19:31

Alkuperäinen nimi:Young Frankenstein
Valmistusvuosi:1974

Silloin, kun Mel Brooks vielä teki hauskoja komedioita, syntyi tämäkin revittely. Muinaisten kauhuklassikoiden hengessä ja kieli poskessa luotu hirviökomedia on ehkä peräti miehen hauskin teos.

Plotti menee näin: tohtori Frankensteinin perijä tohtori Frederick Frankenstein (Wilder)joutuu lähtemään perintölinnaansa katsomaan ja ajautuu seuraamaan sukunsa suurmiehen jälkiä.

Voi sitä luomistyön riemua, kun pääsee tekemään täydellistä ihmistä. Mutta miten täydellinen voi olla, jos saa Ab Normalin aivot? Hulluuden partaalle nuorta tohtoria ovat ajamassa perintönä myöskin saadut mulkosilmäinen kyttyräselkä Igor (loistava Marty Feldman) ja kauhua herättävä taloudenhoitaja Frau Blücher (vauhkojen hevosten hirnuntaa & salamoita), jota esittää Cloris Leachman.

Komedian parasta antia ovat natsimainen poliisipäällikkö (Kenneth Mars) ja tietysti itse hirviö (Boyle), joka äityy myös tanssimaan. Riipaisevuutta Brooks on heittänyt keitokseensa sopivasti, osoittaakseen kunnioitusta 30- ja 50- lukujen suurille horrorteoksille… Menisi täydestä yhtenä niistä, ellei olisi komedia.

Arvosteltu: 10.12.2002