Mielenkiintoinen ja päällisin puolin tyylikäs leffa monipuoliselta ranskalaisohjaajalta.

1.6.2008 00:03

Alkuperäinen nimi:Léon
Valmistusvuosi:1994

Tulipahan televisiosta katsottua paljon kehuja osakseen kerännyt Léon. Luc Bessonin ohjaustyö vuodelta 1994 kertoo Jean Renon esittämästä hieman yksinkertaisesta palkkamurhaajasta, joka ottaa suojatikseen orvoksi jääneen tyttörukan (Natalie Portman). Päähenkilö Léon työskentelee ”siivoojana” Tony-nimiselle mafiahepulle New Yorkissa.

Hyvästä tunnelmastaan huolimatta Léon ei säilytä huikeuttaan aivan loppuun saakka ja jotenkin lopputulos jää laiskaksi – tosin säväyttäviäkin kohtauksia löytyy. Näyttelijöihin ei homma missään vaiheessa kaadu, musiikkikin on toimivaa, mutta itse elokuvan tarinaan olisi kaivannut enemmän yksityiskohtia ja selventäviä taustoituksia. Pituutta lisäämällä kokonaisuus olisi ollut varmasti jyhkeämpi, jolloin leffan omat toimivat tyylikeinot olisivat päässeet paremmin esille.

Joka tapauksessa Léon on mielenkiintoinen ja päällisin puolin tyylikäs leffa monipuoliselta ranskalaisohjaajalta; huomattavan tärkeä asia on luonnollisesti myös nuoren Portmanin läpimurtorooli. Parhaasta suorituksesta Léonissa mielestäni vastaa kuitenkin kiero huumepoliisi Gary Oldman.

Arvosteltu: 01.06.2008