26.12.2004 19:30

Alkuperäinen nimi:L. A. Takedown
Valmistusvuosi:1989

Vuonna 1989 kyttä-kässäreiden parissa jo aikaisemminkin asunut Michael Mann ohjasi, käsikirjoitti ja tuotti NBC-kanavalle L.A. Takedown-nimisen TV-elokuvan, josta oli myös kuovailtu pilottia uudelle TV-sarjalle. TV-sarjaa tästä leffasta ei sitten kuitenkaan poikinut, mutta se toimi vankkana perustana ja kivijalkana saman ohjaajan kuusi vuotta myöhemmin valmistuneelle Heat-elokuvalle.

On aikainen aamu Los Angelesissa, kun joukko naamioituja ryöstäjiä iskee pankin rahankuljetusautoon saaden kontolleen suuren määrän haltijavelkakirjoja ja kolme kuollutta poliisia. Tämä herättää huomion niissä kovissa tyypeissä, LAPD:n poliiseissa, ja rosvokopla halutaan kiinni, maksoi mitä maksoi. Mutta kun seuraavan keikan, joka on ohittamaton jo pelkästään reilun 14 miljoonan syyn takia, itäisi tapahtua piakoin. No ei voi mittään ku duunia pukkaa.

Vaikka leffan budjetti ei vaikuta olevan kovin hulppea, Michael Mann on rakentanut katsojalle hyvän kokonaiskuvan L.A.:sta sekä kaupunkina että taisteluareenana. Kamera vaanii tunnelmia läheltä ja kaukaa. Näyttelijät, jotka ovat minulle entuudestaan tuikituntemattomia lukuunottamatta Michael Rookeria ja Xander Berkeleytä, vakuuttavat rooleissaan. Myös leffan ns. pääryöstö kaikessa lyhyydessään oli piristävän realistista katsottavaa. Ainoat risut tulevat Kauniit ja rohkeat-musiikista ja muutamista teknisistä syistä. Lopputekstien aikana yleisestä viihtyvyydestä vastaa Billy Idol coverointeineen.

nimimerkki: Sappy

Arvosteltu: 26.12.2004