Maatessaan pakoautonsa takakontissa (katso itse miksi) hurmuri-Jack iskee silmänsä J. Lo:n kankkuun ja päinvastoin.

8.12.2003 14:02

Alkuperäinen nimi:Out of Sight
Valmistusvuosi:1998

Karen Sisco (Lopez) on FBI:n agentti, jonka roistot nappaavat mukaansa vankilapaon yhteydessä. Rosmot, suklaasilmäinen Jack Foley (Clooney) ja jättikoon Samu Sirkka nimeltä Buddy (Rhames), tahtovat luonnollisesti päästä kyttäleidistä eroon. Helpommin sanottu kuin tehty, sillä maatessaan pakoautonsa takakontissa (katso itse miksi) hurmuri-Jack iskee silmänsä J. Lo:n kankkuun ja päinvastoin. Juonen edetessä nähdään, pysyykö pari erossa toisistaan, kuka saa näppeihinsä timanttikeikan saaliin ja ovatko pahat pojat ikuisesti pahoja.

Tökerösti suomennettu nimi ei anna oikeutta elokuvalle, joka Clooneystä ja Lopezista huolimatta on harvinaisen hyvin sulavaa viihdettä. Soderbergh on löytänyt rosvo ja poliisi -asetelman kuluneille kuviolle uutta muotoa entä jos –tyyppisillä kohtauksilla. Ne toimivat yllättävän hyvin kokonaisuuden osana. Kehuja ansaitsee myös ohjaajan reipas tapa lainata vanhaa. Elokuva tuo musiikkiaan myöten mieleen 60- ja 70-luvuilla tuotetut rikoselokuvat (mm. Korppikotkan kolme päivää, joka myös mainitaan leffassa).

Leffan näyttelijävalinnat olisivat tuskin epäonnistuneet, vaikka Karen & Jack -paria olisi esittänyt kaksikko Tina Turner & John Candy (levätköön rauhassa). Käsikirjoitus ja ohjaus ovat sen verran mallillaan. Tosin Clooneyn ja Lopezin tähdittämänä tällainen elokuva kerää hiukan enemmän rahaakin.

Arvosteltu: 08.12.2003