14.9.2004 19:54

Alkuperäinen nimi:蜘蛛巣城
Valmistusvuosi:1957

Akira Kurosawa tuskin on tuntematon nimi kenellekään edes vähän elokuvista kiinnostuneelle, sen sijaan tämä elokuva ei välttämättä soita kelloja. Lähinnä varmaan sen takia, että jostain kumman syystä Sandrew Metronome jätti tämän mestariteoksen pois Kurosawa-boxeistaan. Tätä kyllä ihmettelen suuresti, sillä Throne of Blood kuuluu omasta mielestäni ehdottomasti Kurosawan parhaimmistoon. Mutta eihän sitä tiedä, jos vaikka pari boxia vielä julkaisevat, sen nämä elokuvat ehdottomasti ansaitsevat.

Elokuva perustuu Shakespearen näytelmään Macbeth, joten kyseiseen näytelmään perehtyneille saattaa juoni tuntua hieman tutulta. Itse en kuitenkaan ole tuohon tutustunut joten en osaa sanoa miten paljon mennään samoilla raiteilla alkuperäisen näytelmän kanssa.

Elokuvan päähahmo kenraali Washizu (Toshiro Mifune) sekä hänen paras ystävänsä Miki (Isuzu Yamada) lähtevät viemään viestiä johtajalta toiseen linnoitukseen. Matkalla he eksyvät sokkeloiseen Cobwebin metsään, jota käytetään vihollisten eksyttämiseen. Tarpeeksi kauan metsässä harhailtuaan he kohtaavat pahan haltijattaren, joka ennustaa heidän tulevaisuutensa. Aluksi miehen naureskelevat ennustuksille, mutta päästyään ulos metsästä heitä odottaa mukava yllätys kun ennustukset alkavat hyvinkin nopeasti käydä toteen. Washizulle ei kuitenkaan ennustettu niin ruusuista tulevaisuutta kuin Mikille, joten hän yrittää kaikkensa muuttaakseen sitä.

Luvassa on jälleen tuttua Kurosawaa; loistavia hahmoja, loistava juoni, sekä tietysti aina niin mahtava Toshiro Mifune. Mifune tekee jälleen loistavaa työtä, hän kuuluukin ehdottomasti aikansa parhaimpien näyttelijöiden joukkoon. Lisäksi mukana on Kurosawan toinen vakionäyttelijä Takashi Shimura, joka vetää myös roolinsa hyvin. Siihen ne tähdet sitten jäävätkin, mutta ihan tarpeeksi hyvin pärjäävät muutkin näyttelijät. Juoni pysyy mielenkiintoisena loppuun asti, eikä homma missään vaiheessa mene reisille. Pahaa sanottavaa en elokuvasta keksi, mitä nyt musiikit ovat näissä vanhoissa Kurosawan leffoissa vähän niin ja näin. Mutta eipä tuo nyt niin paljoa haittaa, homma toimii kuitenkin niin hyvin muilla osa-alueilla.

Kurosawa ei siis taaskaan pettänyt minua, eikä ole vielä kertaakaan pahasti pettänyt. Voin suositella elokuvaa lämpimästi kaikille, olit sitten Kurosawa-fani tai muuten vaan hyvistä elokuvista kiinnostunut.

nimimerkki: Scuzzball

Arvosteltu: 14.09.2004