Lopputulos on vaisu historiallinen draama.

22.4.2006 22:40

Alkuperäinen nimi:Amistad
Valmistusvuosi:1997

Spielbergin heikoimpiin hetkiin kuuluu ehdottomasti mielipiteet jakanut Amistad. Lukekaa juoni tuosta alhaalta jostain arvostelusta ja palatkaa sitten takaisin tänne ylös, jos haluatte kuulla elokuvasta narinaa.

Ensinnäkin leffa on ylipitkä. Orjuudesta, tuosta suuresta ihmisoikeusrikkomuksesta, olisi helposti saanut mielenkiintoisen ja jännittävän elokuvan. Nyt Amistad on vetelä ja tylsä filmi täynnä haukottelua aiheuttavia kohtauksia. Mukana on muutama satuttava kohtaus orjalaivalta. Karuudessaan ne yltävät Schindlerin listan tapaiseen kerrontaan, mutta valitettavasti muu filmi ei ole yhtä hienoa kerrontaa, vaan aikamoista löysäilyä. Hattua täytyy nostaa myös kohtaukselle, jossa päähenkilö-orja Cinque tulkitsee yhdessä kaverinsa kanssa Raamattua kuvien avulla.

Tuntuu kuin Spielbergillä olisi ollut kiire tehdä tätä elokuvaa. Tämä on hieman rumasti sanottu, mutta tuntuu hieman siltä, että Spielbergin suurin tarkoitus olisi ollut kosiskella tällä elokuvalla Oscar-tuomaristoa. Lopputulos on joka tapauksessa vaisu historiallinen draama.

Näyttelijät pelastavat vähän, mutta ei heidän takiaan leffaa kannata katsoa. Takuunimet Morgan Freeman ja Anthony Hopkins hoitavat roolinsa rutiinilla. Matthew McConaughey vakuuttaa taas kerran ja Ruotsin näyttelijälahjakkuus Stellan Skarsgård vakuuttaa myös, pienestä ruutuajasta huolimatta. Show’n varastaa itselleen kuitenkin täysin vielä tuolloin tuntematon Djimon Hounsou sinnikkäänä Cinquena.

Ei tätä minun arvosteluni pohjalta kannata vältellä, sillä monet ovat leffasta kuitenkin pitäneet. Toinen katselukerta voisi avata minunkin silmäni, mutta nyt tuomitsen leffan ponnettomaksi. Sen verran pahalta maistui, että tuskin sitä toista katselukertaa edes tulee.

Arvosteltu: 22.04.2006