22.11.2008 12:42

Alkuperäinen nimi:8 Mile
Valmistusvuosi:2002

Vuonna 2002 kuuluisa räppäri Eminem päätti ryhtyä elokuva-alalle. Miehen esikoisteos kantaa nimeä 8 Mile, joka kertoo samalla miehestä itsestään. Vaikka elokuvasta joillekin ei jäänyt mitään mieleen, itselläni alkoi päässä soimaan elokuvan todella hyvä musiikki. Aluksi itse ajattelin että ei tästä elokuvasta ole mihinkään ja ajanhukkaa tämän katseleminen on. Loppujen lopuksi elokuva oli hyvä ja jopa Eminemkin onnistui.

Elokuvan päähenkilö on nuori räppärin alku Jimmy (Eminem) taiteilija nimeltään B-Rabit. Jimmylla on lahjoja vaikka ihan huipulle asti, mutta hän ei tajua sitä. Kuuluisuuden sijaan Jimmy rämpii lähiön pienissä piireissä heittämässä räppiä. Kavereita hepulla on, ja jokainen heistä yrittää auttaa Jimmya parhaansa mukaan. Lopulta Jimmy huomaa itsekin että hänellä on lahjoja enemmän kuin luuleekaan ja hän saa siitä hieman rohkeutta lisää. Samaan aikaan miehen äiti kärsii velkakierteestä ja hänen pikkusiskonsa on joutumassa huostaan. Samalla myös hän saa pelätä henkensä puolesta heti ulos astuttuaan.

Elokuvan alkuasetelmat eivät houkutelleet katsomaan elokuvaa, sillä Eminem ei ollut koskaan ennen edes osannut laulaa, saati sitten näytellä. Myös ohjaaja Curtis Hanson on itselleni aivan outo nimi ja se ei parantanut asiaa yhtään. Vaikka alkuasetelmat eivät olleet parhaat mahdolliset kokosin itseni ja katsoin elokuvan. Tällä hetkellä kiitän itseäni kun katsoin elokuvan, sillä se on todella hyvä, jossa kaikki onnistuu hyvin.

Itse en voinut kuvitella Eminemiä näyttelijänä, mutta 8 Milen jälkeen huomasin hänen olevan hyvä näyttelijä. Vaikka ennen tätä elokuvaa en ollut perehtynyt miehen musiikkituotantoon, elokuvan jälkeen huomasin Eminemin osaavaan laulaa. Myös Kim Basinger onnistuu roolissaan Jimmyn alkoholistiäitinä, joka ei välitä mistään muusta kuin bingosta. Myös Jimmyn tyttöystävää näyttelevä Brittany Murphy vakuuttaa roolissaan valehtelevana naisena johon ei voi luottaa.

Loppujen lopuksi 8 Mile on vakuuttava tarina nuoresta räppäristä, joka joutuu kokemaan kaiken. Eminem onnistuu elokuvassa hyvin, mutta miksi hän ei enää näyttele yhdessäkään elokuvassa? Siihen emme tiedä vastausta vaikka haluaisimme.

Arvosteltu: 22.11.2008