Loistavaa räiskettä jota katsoo erittäin mielellään.

26.2.2008 23:02

Olipa kerran ystävykset Quentin Tarantino ja Robert Rodriguez. Nuorempina he rakastivat käydä katsomassa B-luokan splatter elokuvia elokuva teattereissa. Elokuvat olivat väkivaltaisia ja älyttömiä ja niitä tuli koko ajan putkeen ja niitten välissä tuli trailereita. Nykypäivänä sellaisia elokuvia ei enää tehdä ja ystävykset QT ja RR ovat huolissaan. Joten he päättävät itse tehdä sellaisen. Syntyy Grindhouse.

Grindhouse oli kaverusten ohjaama exploitaatio-splatterelokuva, joka muodostuu kahdesta elokuvasta, jotka ovat Rodriquezin Planet Terror ja Tarantinon Deah Proof kaksi yhden hinnalla periaatteella. Leffojen välissä on myös feikkitrailereita joita ovat ohjanneet mm: Itse Rodriguez ja Eli Roth.

Nyt on sitten kyse Planet Terrorista. Mites Rodriguezin aiemmat leffat? Mariachi-trilogia, Hämärästä aamunkoittoon ja nyt uudempana loistava, mahtava Sin City. Lisäksi joitain lastenleffoja. Joten aloittaessa elokuvaa tiesin suunnilleen mitä odottaa. Loistavaa ja veristä splatter-toimintaa. Ja olin aivan oikeassa. SIllä Planet Terror ei pettänyt.

Eletään Texasilaisesa kylässä jossa Luutnantti Muldoonin (Bruce Willis) johtama sotilasjoukko on suorittamassa operaatiota jonka tarkotuksena olisi tappaa Osama Bin Laden. No, keikka sitten menee hieman pieleen ja lopputuloksena on että tuo samainen kylä kuhisee verenhimoisia zombeja. Leffan keskipisteessä kuvataan sitten Cherry Darlingia (Rose McGowan) ja hänen exäänsä El Wrayta ( Freddy Rodriguez) pakenemista zombeilta. Verta ja ruumiinosiahan ei säästellä, eihän?

Leffan pääkaksikko on dynamiittia. Freddy Rodriguez, joka ei ole mitään sukua ohjaajalle (vaikka niin voisi kuvitella) on loistava kovis El Wrana. Rose McGowanissa on monenlaista silmäniloa. Rose näytteli myös Tarantinon Death Proofissa. Nyttemmin Coenien menestysleffassa Menetetyssä maassa näytellyt Josh Brolin vetää hauskan roolin Doc Blockina. Bruce Willisiltä hieman tavallisesta poikeava rooli, mutta ei se elokuvaa huononna. Elokuvaa taas parantaa itse Tarantinon loistavan hauska rooli yhtenä sotilaista, jonka on vaikea pitää housuja jalassa ja sisukaluja sisällään. Lyhyessä sivuroolissa vilahtaa jopa Black Eye Peasin naissolisti Fergie simien ilona.

Planet Terror on loistavaa räiskettä jota katsoo erittäin mielellään. Lukeutuun Rodriquezin parhaisiin leffoihin ja ei niin tunnettuna ollut Freddy Rodriguez varmasti muistetaan tämän jälkeen. Elokuvan ikäraja K-18 tulee syystä sillä tässä elokuvassa tosiaankin liioitellaan sillä kun vertaa muihin elokuviin niin ei tavallisella aseella ampumisesta rintaan tule näin paljoa verta. Mutta saitte minutkin kiinnostumaan näistä vanhoista Grindhouse-pätkistä. Planet Terror rules! Jatkakaa tätä rataa!

Arvosteltu: 26.02.2008