Liian vakava, jotta se voisi naurattaa, ja liian huvittava, jotta sitä voisi ottaa vakavasti.

16.2.2004 11:47

Jos kaipaat kiihkeää toimintaa ja paljon paljasta pintaa, katso ihmeessä Charlien enkelit: Kurvit suoriksi, tai ehkäpä sittenkin jokin vastaava tuote, josta löydät em. asioita. Jos kuitenkin kaipaat elokuvakokemusta ja edes pikkiriikkistä toimintaa aivoillesi, tämä elokuva on syytä jättää väliin.

Jo alun ns. johdanto-osiossa, joka on suoraa lainausta James Bond-leffoista, elokuva lyö yli ja hukkuu tehosteviidakkoon. 007 jää tietenkin kakkoseksi näiden neitosten rinnalla (lue: rinnoilla). mutta onko tällaisen itse itseään pilkkaavan sonnan tekemisessä mitään muuta järkeä, kuin se että saamme näinä tasa-arvon päivinä myös naisia hömppäsankareiksi. Kaiken huippuna tämä sankariksi tekeminen tapahtuu tuotteistamalla naisia pelkiksi idiooteiksi seksiobjekteiksi.

Näyttelijävalinnat ovat kuin suoraan Popstarssista tai Spice Girlsien kokoamistilaisuudesta: jokaiselle jotakin-periaate toimii, löytyy hoikka blondi, uhkeampi brunette ja vähän itämaista eksotiikkaakin. Mustat jäävät tosin edustamatta, mutta ei hätää: vanha kunnon Boyle on tähän versioon muutettu mustaksi ja hauskaksi hemmoksi. Juuri sellaiseksi perusreppanaksi, jonka pitäisi tällaisessa leffassa naurattaa. Äänenpaino on sanalla ”pitäisi”.

Kurvit Suoriksi on liian vakava, jotta se voisi naurattaa, ja liian huvittava, jotta sitä voisi ottaa vakavasti. Ehkäpä sitten jos ottaisi muutaman oluen, ja katsoisi leffan uudelleen, fiilis voisi olla erilainen. Tämän jälkeenhän voisi vaikka lähteä kaupungille katsomaan, kun leffaan ihastuneet pikku niinat ja tiinat potkivat toisiaan päähän. Eikä kenellekään käy mitenkään. Tai ehkä meikki vähän kärsii.

Kaiken kaikkiaan Charlien enkeleiden kakkososa on yllätyksetön ja surkea leffa. Siitäkin huolimatta, että Cameron, Drew ja Lucy ovat ihania, ja heillä on vain vähän vaatetta yllään.

Arvosteltu: 16.02.2004