Leone ohjaa hyvin ja Ennio Morriconen musiikki soi taustalla maagisesti.

1.7.2004 12:19

Oli aika katsastaa tämä paukutteluklassikko uudelleen sillä siitä on pitkä aika kun viimeksi näin sen. Muistelin sen olevan hyvä ja niin se piru vie olikin.

Pieneen kylään Meksikon ja USA:n rajalla saapuu nimetön ratsastaja alias Joe (Clint Eastwood), joka on hiljainen ja viileä. Häntä käsketään lähtemään kaupungista sillä kaupunkilaiset pelkäävät että hänet ammutaan kaupungin rikosjengien toimesta. Kaupungissa on kaksi perhettä. Baxterit ja Rojot, jotka ovat sotajalkasilla. Pian Joe joutuu näiden valtataistelun keskelle ja pian hän on molempien perheiden palkkalistoilla.

Kourallinen dollareita on klassinen lännenelokuva joka aloitti spaghettiwestern-genren vaikka Italiassa oli aikaisemmin kuvattu länkkäreitä. Mutta tämä olikin ensimmäinen jymymenestys Italian lännenelokuvateollisuudessa. Sen uskookin. Käsikirjoitus on viisas eikä machoileva ja näyttelijätkin ihan hyviä. Clint Itäpuu on tietysti paras, sillä hän näyttelee roolinsa viileästi ja tyylikkäästi sortumatta ylinäyttelemiseen.

Sergio Se soi korville iloisesti. Kannattaa katsoa Kourallinen dollareita jos haluaa nähdä kunnon länkkärin. Kaikille Western-diggareiden pakkohankinta. Suosittelen.

nimimerkki: Mask

Arvosteltu: 01.07.2004