Legendaarista!!!

30.8.2003 20:24

Yleisön painostuksesta päätin hankkia kätösiini näitä satusetä Sergio Leonen kuuluisia spaghettiwesterneitä katsastaakseni millaisia ne oikein ovat. En ole westerneille kovin antoisa maaperä mutta päätin katsastaa tämän karun palkkiometsästäjätarinan ensin koska satuin löytämään sen lähimarketin alelokerosta. En kadu valintaani ja yleissivistykseni karttui kertaheitolla.

Kiertelevä palkkionmetsästäjä Joe (Clint Eastwood) eksyy autiomaassa sijaitsevaan pikkukaupunkiin, jossa kaksi perhettä, Baxterit ja Rojot ovat pitäneet vihaa yllä jo pitkään. Joe ei ole kinnostunut tunneasioista, kourallisesta dollareita hän on valmis tappamaan kenet tahansa.

Hän tasapainoilee molempien perheiden välissä kunnes henkilökohtaiset tunteet hiipivät peliin. Raha menee kuitenkin kaiken muun edelle. Silti pakostakin Rojojen ryhtyessä häijyihinkin konsteihin Baxtereita vastaan on varjoaankin nopeammin vetävän Joen pakko valita puolensa. Ja vaviskoon vastapuoli lederhoseneissaan!!!! Vamos!

Kourallinen dollareita on maestro Sergio Leonen ensimmäinen westerni joka saavutti kansainvälisen huomion ja aloitti oikeastaan italialaisten spaghettiwesternien genren. Se onkin äijäviihteen kiistattomimpia klassikoita. Clint vetää varjoaan nopeammin ja kaikki alhaiset rotat saavat tuta hänen ottaessa ohjat käsiinsä.

Leone oli 60-luvulla selvästi aikaansa edellä. Tämä näkyy mm. lähikuvien ja liikkuvan kameran runsaassa ja taidokkaassa käytössä. Todellisen elokuvafriikin mieleen jää kuitenkin parhaiten Ennio Morriconen omaperäinen soundtrack joka on inspiroinut useita noviiseja. Näppärä instrumenttien käyttö hivelee korvia laventelilla. Näyttelijäpuolella kuolemattoman Clintin lisäksi mieleen jää Gian Maria Volonte tarinan konnana, joka saa palkkansa taatusti takaisin yhdeksännessä potenssissa.

Kokonaisuutena huonolaatuisesta halpis-dvdstä huolimatta trio-Leone-Eastwood-Morriconen kättenjäljestä on vaikea olla nauttimatta. Jos on täysin aloittelija westernien suhteen, kuten minä olin, tämä on erinomainen raina aloittaa. Elokuvan ikäkään ei aiheuta liikaa tahatonta huumoria. Legendaarista!!!

Arvosteltu: 30.08.2003