Leffasta saa irti paljon enemmän, jos sen jaksaa kahlata läpi useamman kerran.

4.9.2006 21:23

Alkuperäinen nimi:Secret Window
Valmistusvuosi:2004

Kirjailija Mort Raineyllä (Johnny Depp) ei mene hyvin. Vaimo Amy (Maria Bello) petti Mortia toisen miehen kanssa, ja nyt heillä on käynnissä avioeroprosessi. Asumuseron vuoksi Mort asuu pienessä mökissään järven rannalla. Elo masentaa, ja kirjoittaminenkaan ei Mortilta suju. Lisää harmia Mortille tulee, kun yhtenä päivänä John Shooter (John Turturro) ilmestyy mökin oven taakse väittäen, että Mort on varastanut hänen tarinansa. Pian Mort huomaa olevansa tekemisissä psykopaatin kanssa, joka ahdistelee kirjailijaa, ja uhkailee tehdä kaikista muista tähän juttuun sekoavista ihmisistä jauhelihaa. Shooter vaatii Mortia myöntämään syyllisyytensä varkauteen ja samalla hän esittää omituisen korvausvaatimuksen.

”You need to fix the ending.”

Salainen ikkuna ei todellakaan ole niin huono kuin luullaan. Itse asiassa Salainen ikkuna kuuluu parhaimpiin King-elokuviin, mitä on tehty. Lieneekö syy siinä, että itse Stephen King ei ollut tätä elokuvaa tekemässä? Herra King myi oikeudet tähän elokuvaan, jotta voisi rahoittaa Kingdom Hospital -minisarjan. Hyvä niin. Elokuvan ohjaaja David Koepp on muokannut alkuperäistä tarinaa onnistuneesti, ja jopa parantanut sitä. Sen verran huono on mielestäni tuo itse alkuperäinen kertomus.

Salainen ikkuna on mukaansa tempaava ja varsin onnistunut trilleri. Valaistus ja äänimaailma yhdessä onnistuneen ohjauksen kanssa luovat piinaavan ahdistavan tunnelman. Elokuva ei ole kovin pitkä, mikä palvelee sitä oikein hyvin. Näin elokuva pysyy tehokkaan tiiviinä ja piinaavana pakettina huikeaan loppurysäykseen asti

Näyttelijäntyö elokuvassa on myös vakuuttavaa. John Turturro todistaa, että hän osaa olla myös pelottava mies lierihattuisena John Shooterina. Timothy Hutton onnistuu myös hyvin roolissaan. Maria Bello ei ole yhtä hyvä kuin mieskolleegansa.

Elokuvan johtotähtenä häärii Johnny Depp. Pahasti katkeroitunut ja masentunut Mort Rainey on hyvin monitasoinen hahmo, mikä luo varmasti paineita näyttelijälle. Depp hoitaa kuitenkin tonttinsa jälleen kunnialla. Roolisuoritus ei ole maaginen, mutta erittäin hyvää keskitasoa. Deppille *** laakia sen ansiosta.

Salainen ikkuna kuuluu Stephen Kingin tarinoiden filmatisointien parempaan luokkaan. Tiivis ja tehokas trilleri on erittäin hyvin toteutettu ja hyvillä näyttelijöillä varustettu. Leffa rullaa hyvin eteenpäin, ja jännitystä luodaan muutenkin kuin säpsäyttelemällä. Loppuratkaisu on erinomainen ja se iskee tajuntaan kuin metrinen halko. Leffasta saa irti paljon enemmän, jos sen jaksaa kahlata läpi useamman kerran. Suosittelen lämpimästi kaikille Depp- ja Turturro-faneille, trillereistä pitäville, Kingin kirjallisuutta lukeville, ja oikeastaan kaikille muillekin. Tämä on hyvä pätkä.

”The only thing that matters is the ending. It’s the most important part of the story. And this one, is very good. This one is perfect.”

nimimerkki: John Christopher Depp II

Arvosteltu: 04.09.2006