Leffa toimii kaikilla osa-alueilla.

12.7.2003 12:44

Alkuperäinen nimi:Cross of Iron
Valmistusvuosi:1977

Sam Pecinpahh on ainakin itselleni aika tuntematon. Heppu ohjasi kuitenkin mukiinmenevän sotaleffan. Itärintama 1943,natsit ovat kärsineet useita tappioita ja järkevintä olisi perääntyä hyvissä ajoin. Kaikki eivät kuitenkaan aio lähteä. Esimerkkinä Kapteeni Stansky (Maximilliam Schnell) joka on tyypillinen preussilainen upseeri mutta surkea sotilas. Kaveri himoitsee rautaristiä sellaisella vimmalla että pistää sotilaat kuolemaan helvetilliseen lihamyllyyn kunhan ei itse omat arvohilut likaannu, ja sitten vain kaikki kunnia itselle.

Leffan päähahmo Korpraali Steiner (Coburn) taas on sotilaiden ihailema jermu joka ”kunnon sotilaan” tavoin vihaa kaikkia upseereita, hakaristiä ja Hitleriä. Näiden kahden hahmon välinen ”kamppailu” onkin leffan selkäranka.

Elokuvana rautaristi kuvaa sotaa realistisesti. Hidastettuja kuolinkohtauksia ja Schmeisserien ja Mg42:sien rätinää riittää paljon. Elokuva on sota-leffaksi aika lyhyt mutta se ei paljoa haittaa. Näyttelijäntyöt ovat hyviä ja muutenkin leffa toimii kaikilla osa-alueilla.

Puutteitakin kyllä löytyy. Surkeassa loppuratkaisussa ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun Kapteeni joutuu tarttumaan aseeseen. Muutamat tylsähköt ja typerät kohtaukset laskee hiukan arvosanaa. Muutamista puuteistaan huolimatta kyseessä on hieno sotaleffa.

nimimerkki: Cuomi

Arvosteltu: 12.07.2003