8.9.2008 19:26

Alkuperäinen nimi:Bean
Valmistusvuosi:1997

TV-sarjan kautta suureen suosioon pongahtanut Rowan Atkinsonin esittämä Mr. Bean sai ensimmäisen oman elokuvansa 1997. Sarjassa Bean ahertaa sketsien parissa ja tarinat ovat lyhyitä. Oli siis ennalta-arvattavaa, ettei Bean toimi elokuvana niin hyvin kuin sarjana. Omasta mielestäni Bean – äärimmäinen katastrofielokuva on joka tapauksessa hyvä komedia, joka tarjoilee naurattavia kohtauksia ja äärimmäisen noloja tilanteita.

Atkinsonin luomus tulee elämään vielä pitkään ja on yksi hauskimmista komediapersoonista kautta aikain. Beanin hölmö, mutta sympaattinen olemus voittaa katsojan välittömästi puolelleen, eikä Atkinsonin ilmeille ja eleille voi olla nauramatta.

Itse elokuvassa arvostettu englantilainen taidegalleria haluaa päästä Mr. Beanista hetkeksi aikaa eroon ja lähettää tämän asiantuntijaksi Amerikkaan analysoimaan ”Taiteilijan äiti” -maalausta, sen avajaistilaisuuteen. No, eihän Bean taiteesta mitään tiedä. Katastrofi on siis valmis.

Leffa on onneksi rakennettu vähäsanaisen päähenkilön ympärille, sillä muuten leffa on mitään sanomaton. Kaikki ympärille rakennettu tuntuu niin tekaistulta, että TV-sarjaa tulee sekunti sekunnilta enemmän ikävä. Ihan hyvä komedia, mutta laahaa sarjasta kokonaisen tähden perässä.

Arvosteltu: 08.09.2008