Leffa ei ole kovin pelottava, mutta kyllä siinä luodaan aika hyvin jännitystä.

20.12.2005 08:29

Alkuperäinen nimi:Jaws
Valmistusvuosi:1975

Amityn rauhallista lomasaarta alkaa piinaamaan ihmislihaan mieltynyt hai. Pormestari (Murray Hamilton) on haluton sulkemaan rantoja, koska se tietäisi tappioita lomasaarelle. Poliisipäällikkö Martin Brody (Roy Scheider) joutuu itse pyydystämään hain. Hän saa avukseen omalaatuisen haipyydystäjän Quintin (Robert Shaw) ja haitutkijan Matt Hooperin (Richard Dreyfuss).

Tappajahai nosti Steven Spielbergin kuuluisuuteen, eikä syytä. Tämä leffa kuuluu hänen parhaimpiin elokuviin. Leffa ei ole kovin pelottava, mutta kyllä siinä luodaan aika hyvin jännitystä. Pelkoakin tämä voi vähän herättää, vaikkei se välttämättä vaikuta juuri mitenkään kokeneeseen kauhuelokuvien katselijaan. Itse hai nähdään kunnolla vasta leffan loppupuolella. Katsoja ei näe aluksi, mikä ihmisiä tappaa ja tämä luo oman tunnelmansa. Myös John Williamsin musiikki luo elokuvaan omaa tunnelmaansa. Saipa Tappajahai kolme Oscariakin. Tappajahaita on muokattu melko paljon Peter Benchleyn alkuperäisromaanista, mutta hieno leffa tämä silti on. On Tappajahaille tehty kolme jatko-osaakin, mutta ne ovat paljon kehnompia tapauksia kuin tämä.

Myös näyttelijät tekevät osansa hyvin. Roy Scheider tekee hyvää työtä Amityn poliisipäällikkönä. Hänen uraansa ei tämä leffa kylläkään auttanut. Mies on esiintynyt jatkuvasti b-luokan filmeissä. Robert Shaw on todella hupaisa tyyppi Quintin roolissa. Richard Dreyfuss tekee myös hyvää työtä. Hänen uransa on kyllä tämän jälkeen sujunut vaihtelevalla menestyksellä.

Arvosteltu: 20.12.2005