Kyllähän alkaa käsi jo hamuamaan kaukosäädintä ja sormi etsiytymään FF-painikkeen seutuville.

16.12.2002 21:31

Alkuperäinen nimi:Monsters, Inc.
Valmistusvuosi:2001

Sulley ja Mike ovat Monsterilassa (Monstropolis) asuvia monstereita, jotka ovat paikallisessa sähkölaitoksessa, Monsterit Oy:ssä töissä. Heppujen tehtävänä on omituisine kolleegoineen on huolehtia että yhteiskunnalla riittää virtaa. Tuota virtaa saa taas lasten pelokkaista kiljahduksista kun nämä ilmestyvät komerosta normaalimaailmaan irvistelemään.

Eräänä päivänä kaikki menee mullinmallin kun Monsterilaan tupsahtaa irto-ovesta pieni tyttö, Boo. Monsterilassa ei ole moista päässyt tapahtumaan aiemmin, koska pienet lapset ovat ”myrkyllisiä”. Peloittelijoiden pistepörssiä johtava karvaturri Sulley kuitenkin heltyy yksisilmäpallero Miken kera ja nämä päättävät palauttaa Boon omaan kotiinsa ja oikeaan maailmaan. Monsterilahan menee ihan sekaisin kun ihmislapsi vilistää ristiin rastiin Sulley ja Mike kintereillä.

Akselilta Disney/Pixar ei voi odottaa jatkuvia huippupätkiä vaikka markkinoinnillisesti ne aina siltä näyttävätkin. Monsterit Oy voi olla kyllä menestys, mutta se ei ole leffallisesti lähellekään samaa luokkaa kuin esim. Toy Storyt. Toteutus on jälleen huippuluokkaa, mutta tällä kertaa itse tarina yskii pahemman kerran. Peruspaletti on ihan mielenkiintoisen kuuloinen, mutta kun päästään tutkailemaan itse pläjäystä niin kyllähän alkaa käsi jo hamuamaan kaukosäädintä ja sormi etsiytymään FF-painikkeen seutuville. Mutta ei, onhan leffa katsottava kun on aloitettu. Homma tuntuu vähän turhan tekopirteältä, väkisin rustatulta ja toiminnalliset kohtaukset on venytetty ylipitkiksi hössötyksiksi. Vähemmästäkin alkaa silmä ja korva puutumaan… ei hyvä.

Arvosteltu: 16.12.2002