Kyllä siellä nousevan auringon maassa osataan!

4.2.2004 17:23

Alkuperäinen nimi:用心棒
Valmistusvuosi:1961

Noniin, olen taas ollut hyvä elokuvaharrastaja ja poikennut Hollywoodin valtavirrasta ja efektivyörytysviihteestä katsomalla muutaman vanhan japanilaispätkän. Ja kyllä kannatti. Sain tässä hiljattain Akira Kurosawa Boxin, joka sisältää kolme maestro Kurosawan mestariteosta, elokuvat Seitsemän Samuraita (’54), Kätketty Linnake (’58) ja nyt arvosteluvuorossa oleva Yojimbo-Onnensoturi (’61). Leffat ovat hienoa katseltavaa, ja todistavat että kyllä siellä nousevan auringon maassa osataan!

Kaksi rikollisliigaa pitää hallussaan japanilaista pikkukylää. Aikakautta ei elokuvassa mainita missään kohdassa, mutta uskoisin sen sijoittuvan 1700-1800 luvukujen taitteeseen, sillä porukka aseistautuu vielä yleisesti miekoilla, ja kun yhdellä hemmolla on revolveri, muut kokevat syvää kunnioitusta. Paikkaan saapuu yksinäinen samurai, joka näkee täällä tilaisuuden rikastua. Mutta vain yhden puolesta voi sotia, ja kumman samurai valitseekaan?

Vaikka DVD Boxi on huippuluokkaa kuvaltaan ja ääneltään, Yojimbon kannessa on muutama anteeksiantamaton virhe: Ensinnäkin siinä väitetään että Yojimbo on uskomaton seikkailuelokuva. Uskomaton kyllä, mutta seikkailuelokuva ei. Yojimbo on toimintadraama, ja loistava sellainen. Toiseksikin, siinä sanotaan että Yojimboon perustuu Sergio Leonen loistava Vain muutaman dollarin tähden. Näinhän ei ole, vaan Yojimboon perustuu toinen mestariteos, Sergio Leonen Kourallinen Dollareita. Akira Kurosawa vetää kyllä ohjaajana vertoja monelle länsimaiselle ohjaajasuuruudelle, ja löytyy minunkin lemppariohjaajistani Kubrickin ja Hichcockin porukasta. Toshiro Mifune, Kurosawan luottonäyttelijä on loistava pääosassa, ja muutkin näyttelijät ovat hyviä.

Suosittelen ehdottomasti, jos hidastempoisuus ja mustavalkoisuus eivät häiritse. Ainakaan tosi leffaharrastajia ei uskoisi häiritsevän, right? Hommatkaa ihmeessä tämä boxi, tai sitten leffat yksittäisinä. Ostamisen arvoisia todellakin!

Arvosteltu: 04.02.2004