Kyllä se Arska niitä mahtavia äksönpläjäyksiä teki 90-luvullakin.

3.1.2018 19:03

Käsikirjoittajat: , , ,
Alkuperäinen nimi:Last Action Hero
Valmistusvuosi:1993

Vuonna 1982 matkansa toimintaelokuvien huipulle käynnistänyt Arnold Schwarzenegger teki 80-luvulla loistavia äksönpläjäyksiä kuten Terminator, Conan the Barbarian, The Running Man ja Predator. Kun kasari loppui ja ysäri alkoi, oli Sylvester Stallonen lisäksi myös Arskan aika siirtyä sivuun uusien toimintatähtien tieltä. Arska ei hyväksynyt tälläistä tapahtumaa, jonka takia sitä ei koskaan oikeastaan edes tapahtunut. Vaikka miehen osa muistetuimmista elokuvista ilmestyikin 80-luvulla, jatkoi meidän tuntemamme ikonitykitystä myös 90-luvulla. Hän aloitti 90-luvun puskemalla ulos Total Recallin, jota seurasi mahtava Terminator 2 – Tuomion päivä. Vuonna 1993 ilmestyi Last Action Hero, joka on perus leffa Arskalta. Jotain uutta yritettiin tuoda mukaan, mutta hyvin paljon turvauduttiin vanhaan. Nyt otetaan selvää mihin Arnold pystyi 90-luvulla eli käsittelemme Last Action Heron.

13-vuotias Danny Madigan on Arnold Schwarzeneggerin suuri fani ja rakastaa tämän tyypin tähdittämiä Jack Slater-leffoja. Elokuvien katselu viekin suurimman osan hänen ajastaan, jonka takia koulussakäynti on jäänyt sivuun. Erityislaatuisen taikalipun avulla Jack Slater IV imaisee hänet elokuvan maailmaan, jossa hän pääsee toimimaan yhdessä suurimman sankarin kanssa. Slater ei usko pojan tarinaa ”oikeasta maailmasta”, kunnes onkin liian myöhäistä. Kun taikalippu päätyy vääriin käsiin, on vaarassa muutakin kuin pelkkä elokuvan maailma.

Kasarilla tehtyjen toimintaelokuvien yliampuvuus oli yksi vahvuus. Näin on tälläkin kertaa, vaikka kyseessä on ysärin leffa. Kriitikot ovat haukkuneet tämän leffan monta kertaa ja osittain myös ymmärrän sen, mutta kuuluuko tällaisesta elokuvasta löytyä elokuvallisesti upeita asioita. Hienoja kamerakikkoja tai sen sellaista ei löydy. Niin kuin moni varmasti arvaa, on elokuvan vahvuus toiminta. Toiminta ja viihteen määrä on suunnattoman suuri ja toimiva. Räjähdysten keskellä katsoja vain janoaa lisää toimintaa ja ovelasti hyödynnettyjä kliseitä, joita on tarkoituksella jaettu ympäri leffaa. Esimerkiksi miksi auto räjähtää, jos ihminen lentää sen tuulilasin läpi? Kun tätä leffaa katsoo, ei tule todellakaan missään vaiheessa ikävä arkista logiikkaa, jota on meidän elämässämme jo aivan tarpeeksi.

Arnold Schwarzenegger on aina yhtä loistava roolissaan ja tällä kertaa hän pääsee tosissaan näyttelemään hahmoa, joka sopii hänelle. Hahmo on Jack Slater niminen poliisi, joka räjäyttää kaiken tieltää ja saa pahikset kiikkiin. Slater on erittäin samanlainen kuin vuonna 1985 ilmestyneen Commandon John Matrix, jonka roolissa nähdään myös Arnold. Ne kohdat, joissa hänen näyttelijäntaidot eivät aivan pelaa täysillä, korvaa hän karismallaan. Austin O’Brien on ihan ok Dannyn roolissa, mutta ei lukeudu parhaimpiin lapsinäyttelijöiden tekemiin roolisuorituksiin. Esimerkiksi Yksin Kotona-elokuvien Macaulay Culkinin upeasta roolisuorituksesta jäädään erittäin kauas. Pahiksen roolissa nähdään Charles Dance, joka on roolissaan hyvä, mutta jää helposti elokuvan sankarin varjoon.

Elokuvallisesti Last Action Hero ei tarjoa paljon, mutta toiminta ja Arska pelastavat kaiken. Monet kriitikot ja osa myös katsojista on sanonut toimintaelokuvien ajan loppuneen jyrkästi 80-luvulle, mutta monien muiden ihmisten tavoin olen eri mieltä. Tämä on elokuvallinen todiste siitä. Myös muita loistavia Arskan tekemiä elokuvia ysäriltä löytyy. Suosittelen Last Action Heroeta toiminnan haluisille, Arnoldin faneille tai ihan vaan viihteestä pitäville. Jos kaipaat raskasta draamaa tai syvällisyyttä, älä ajattelekaan tämän leffan olevan oikea ratkaisu.

Arvosteltu: 03.01.2018