Kunnianosoitus ihmisen mielikuvitukselle… kaunis satu.

23.5.2004 01:04

Alkuperäinen nimi:Die unendliche Geschichte
Valmistusvuosi:1984

Olemattomuus on valtaamassa Fantaasian maan, mutta nuori sotilas Atreyu (Hathaway) on lähetetty maan pelastajaksi. Jos hän epäonnistuu tehtävässään, niin Olemattomuus tuhoaa Fantaasian ja maan Valtiatar kuolee. Tuo kaikki on kumminkin vain satua kirjasta, jota nuori poika Bastian (Oliver) lukee. Onko sittenkään? Bastian on mukana päättymättömässä tarinassa, jonka vain hän voi lopettaa hyvin.

Perheleffojen eliittiin kuuluva fantasiaseikkailu Päättymätön tarina on varsin hienoa katseltavaa. Se on kunnianosoitus ihmisen mielikuvitukselle. Mitä ihmeellisimpiä hahmoja on luvassa ja kaiken ikäiset viihtyvät varmasti tämän seurassa. Tämä on pelkkää satua, mutta kaunis satu silti. Päättymätön tarina on melkein jopa mestariteos, joka sisältää hyvät tehosteet ja hienot lavasteet. Aikakaan ei ole tätä ehtinyt järsiä ja vielä 20 vuodenkin jälkeen se jaksaa loistaa.

Minulle Päättymätön tarina on nostalgiaa. Pienenä tuli katsottua tämä moneenkin kertaan ja ihastuin tähän täysillä. Muutamankaan vuoden päästä hohto ei ole kadonnut. Ei fantasiaseikkailu mikään suosikkigenreni ole, mutta tässä on sitä jotain. Lapsille tämä on varmasti kaikista mieluisin kokemus, mutta myös vanhemmat ihmiset voivat tähän tykästyä. Wolfgang Petersenin ohjaajan ura Hollywoodissa on hiljalleen alkanut uupumaan, mutta häneltä löytyy aikaisemmilta vuosilta muutama hieno leffa, kuten tämä. Näyttelijät onnistuvat rooleissaan, mutta tällä kertaa tarinan mielikuvituksellisuus nousee näyttelijöitä tärkeämmiksi.

Tässä olisi hyvä ja viihdyttävä satu. Katso, jos et ole vielä nähnyt. Monet katselukerrat kestävä pläjäys, jota suosittelen kaikille. Ihan kaikille. Pari jatko-osaakin tälle on tehtailtu, jotka eivät tietenkään päässeet ensimmäisen osan tasolle.

Arvosteltu: 23.05.2004