29.12.2003 10:59

Alkuperäinen nimi:The Shawshank Redemption
Valmistusvuosi:1994

Mihin kummaan katosi näin hyvä elokuva aikoinaan? En muista että tästä olisi kuiskittu julkaisun aikoina mitään. Ajoittuikohan jonkun megaleffan tulo Shawshank Redemptionin tulon kanssa samaan aikaan, ja tämä huippuleffa jäi jalkoihin. Näin nyt leffan toisen kerran ja edelleen kyse on todella hyvästä elokuvasta.

No entäs tämä nimi sitten? Minä tunsin leffan ennen nimellä Rita Hayworth –avain pakoon. Nyt DVD:ssä typerä käännöshirviö on unhohdettu. Vaikka alkuperäisen Stephen Kingin kirjan nimessä Rita Hayworth keikkuukin, ei ensimmäinen suomennossalaatti toimi. DVD:n kannessa on nimi Shawshank Redemption –avain pakoon tuntuu huomattavasti paremmalta.

Leffa kertoo pankkiirista joka joutuu vankilaan kärsimään tuplamurhan aiheuttamaa kakkua. Ukkeli väittää olevansa syytön, kuten kaikki muutkin kiven sisällä olevat vempulat. Älykkönä häkkiläinen lunastaa luottamuksen aina vankilan johtoa myöden. Se antaa vapauksia touhuta, ja ukkeli käyttää tilaisuutensa.

Juoni on yksinkertainen mutta leffa sisältää syvällisempiäkin ulottuvuuksia. Miten 40 vuotta samoja seiniä katsellut vaari selviää vapaana, miten vankilan hierarkia toimii, mikä on lahjonnan osuus selviytymisessä…. Kun kaikki on toteutettu hienovaraisesti ilman ylilyöntejä, ollaan tekemisessä mestariteoksen kanssa. Hukkaamatta silti perusjuonta.

Lienee turha ylistää sen kummemmin Tim Robbinsia tai Morgan Freemania. Kun ukkojen habitus istuu hommaan ja päälle läväytetään vielä kummankin nappi suoritus, niin se on siinä.

Kuten sanottua tämä leffa on jäänyt aivan liian pienelle huomille ja tappelee vuosisatansa parhaan huomaamattoman leffan tittelistä.

Arvosteltu: 29.12.2003