Komediaksi Air America ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi hauska.

11.8.2003 17:29

Alkuperäinen nimi:Air America
Valmistusvuosi:1990

Nuori helikopterilentäjä Billy lentää kopterilla tutkien liikennettä, ja välittää tiedot ruuhkista radioon. Sattuu kuitenkin niin onnettomasti että Billy menettää lentolupansa. Hänet passitetaan Vietnamin sodan aikaiseen Laosiin, jossa jenkit kuljettavat mm. huumeita ja aseita.

Leffan hahmot ovat paperinohuita ja kliseisiä. Yrmy Laosilainen kenraali joka halveksii amerikkalaisia syvästi, typerähkö jenkkisenaattori, uhkarohkea (hullu) lentäjä, hölmöhkö mutta sympaattinen lentäjä jne. Nämä kaikki on nähty monta kertaa aikaisemminkin. Mel Gibsonin esittämän hullun lentäjän jututkaan eivät jaksa naurattaa.

Komediaksi leffaa on mainostettu, mutta komediaksi Air America ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi hauska. Sotaleffaksi siinä on liian vähän sotaa. Sitä ei näytetä ollenkaan, se vain häilyy taustalla. Toimintapläjäykseksi se on liian hidas. Trilleriksi se ei onnistu jännittämään tarpeeksi… tarvitseeko jatkaa?

Näyttelijäsuorituksetkaan eivät ole oikein hyviä… muutama hommansa osaava on, mutta ei se hommaa pelasta. Mel Gibsonkin on hakoteillä. Ohjaus toimii ihan ok:sti.

Leffaa on joskus jossain sanottu suht kriittiseksi, mutta tämän pläjäyksen kriittisyys on nähty ennenkin lukemattomissa leffoissa, ja aika teennäistä se on. Sitten on tietysti vielä se, että Gibsonin esittämän hullun ja vain itsestään välittävän asekauppiaslentäjän on kasvettava ihmisenä. Booooooriiing.

Olkoon joku eri mieltä ja tykätköön, minä en tykkää. Toinen piste tulee muutamasta hyvästä näyttelijäsuorituksesta, ja muutamasta hyvästä tsoukista.

Arvosteltu: 11.08.2003