Kivenkova kertomus 1970-luvulla eläneestä sarjamurhaajasta.

14.10.2008 13:54

Alkuperäinen nimi:Zodiac
Valmistusvuosi:2007

Täytyy myöntää että David Fincher on todellinen nero. Mies on nimittäin ohjannut mestariteokset Se7en ja Fight Club. Miehen uusin elokuva Zodiac joka ilmestyi vuonna 2007 on sekin hyvä mutta ei niin hyvä kuin edelliset kaksi jotka ovat saaneet kulttimaineen elokuvamaailmassa. Mutta Zodiac on kumminkin todella hyvä elokuva höystettynä hyvillä näyttelijöillä ja mestariohjaajalla. Se7en ja Fight Clubissa näytellyt Brad Pitt ei ole mukana Zodiacissa ja Fincher paikkasi miehen paikan nerokkaasti Mark Buffalolla ja Robert Downey Jr:lla jotka onnistuivat tehtävässään hyvin. Ennen tätä elokuvaa olin katsonut muutaman Robert Downey Jr:n elokuvan jotka ovat olleet hyviä, joten odotukset miehestä olivat hyvin korkealla. Itse haluaisin että David Fincher tekisi vielä muutaman elokuvat sillä miehen edelliset elokuvat ovat mestirateoksia mukaan lukien Zodiac.

Zodiacin tapatumat sijoittuvat tositapahtumiin. Elokuva kertoo 1970-luvulla Amerikassa eläneestä sarjamurhaajasta joka käyttää itsestään nimitystä Zodiac Killer. Zodiacia jäljittää sarjakuvapiirtäjä Robert Graysmith ( Jake Gyllenhaal) ja toimittaja Paul Avery (Robert Downey Jr.) joiden apuna toimii poliisit David Toschi (Mark Ruffalo) ja William Armstrong (Anthony Edwards). He yrittävät jäljittää Zodiac Killeriä mutta tuhraan sillä hän pääse aina pakoon. Kostoksi siitä että häntä jahdataan hän jättää ruumiita ja kirjeitä. Jäljittäjien onneksi kirjeisiin on kätketty vihje. Vihjeen ratkaisemalla saa tietää lisää Zodiacista ja siitä mitä hän aikoo tehdä.

David Fincher onnistuu kasamaan varsin näyttävän näyttelijäkaartin tähtinä Mark Buffalo ja Robert Downey Jr. Robert Downey Jr. onnistuu hyvin toimittaja Paul Averyn roolissa ja Mark Buffalon roolia poliisi David Toschina ei voi haukkua huonoksi päin vastoin. Buffalo onnistuu rolissaan hyvin. Myös sarjakuvapiirtäjä Robert Graysmithiä näytellyt Jake Gyllenhaal vakuuttaa esityksellään. Elokuva olisi kaivannut omasta mielestäni todellisen tähden jotta sen näyttelijäsuoritukset olisivat olleet täydellisiä.

Zodiac on melkein täudellinen mutta vain melkein. Muutama heikkous löytyy Zodiaciltakin. Mark Buffalolta olisin toivonut enemmän ilmeitä elokuvan aikana. Ja myös se että elokuva oli liian pitkä. Elokuvan loppuminuutit olivat turhia ja ne olisi voinut ihan hyvin poistaa pilaamasta muuten hyvä elokuva. Fincherin puolustukseksi voin sanoa että ihminen ei ole kone eikä pysty aina samaan suorituskseen kuin joskus ennen on pystynyt. Mutta ei Zodiac kumminkaan paljoa huonompi ole kuin Se7en ja Fight Club. Löytyy Fincheriltä huonompiakin elokuvia jotka hän on ohjannut kuin Zodiac.

Kaiken kaikkiaan Zodiac on viihdyttävä elokuva joka pysyy melkein koko kestonsa ajan jännittävänä. Zodiac on kiven kova kertomus 1970-luvulla eläneestä sarjamurhaajasta.

Arvosteltu: 14.10.2008