31.5.2004 17:04

Alkuperäinen nimi:Heavy Metal
Valmistusvuosi:1981

Kaikki haluavat saada tuon oudon esineen kiinni. Se muistuttaa vihreää palloa, mutta on paljon voimakkaampi. Se tunnetaan Locnarina. Elokuvassa seurataan muutamaa erilaista tarinaa, jota kaikkia yhdistää tuo sama outo esine.

Heavy Metal loi aikoinaan jotain uutta. Se oli aikuisempaan makuun tehty animaatio, joka sisälsi väkivaltaa seksillä höystettynä. Taustalle saatiin hyvää musiikkia, kuten Black Sabbathia. Kulttiklassikoksi tämä on noussut ja jatko-osankin poikinut. Sen tekemisestä on kumminkin kulunut jo yli 20 vuotta. Aika on syönyt vähän tehoa tästä filmistä. Väkivalta ja seksi on niin yleistä melkein kaikkialla.

Heavy Metal on myös sarjakuvalehti, mutta sarjakuviin en ole sen kummemmin perehtynyt. Tämä oli ainakin minulle mieluinen kokemus. Iästään huolimatta Heavy Metal jaksaa viehättää huumorillaan ja seikkailuillaan. Tarjolla on sci-fiä, fantasiaa, seikkailua, komedia, toimintaa ja jopa kauhua. Ääninäyttelijöistä voi ainakin mainita mainion John Candyn. Nuoret nauttivat varmasti aivan täysillä ja nehän ovat selvästi tämän kohderyhmänä.

Loppupuolella tämä ei oikein jaksa enää kovin paljon viehättää, mutta perusviihteenä erittäin kova tapaus. Tämä voi olla joillekin nostalgiaakin, mutta minulle tämä on pelkkää viihdettä. Ketäpä ei naurattaisi seksirobotti, nörtistä tullut naistenkaataja tai kahden ääliöavaruusolion sekoilut? Kaiken tuon keskellä on tarjolla yhteiskuntakritiikkiäkin.

Alelaarista poimittuna ihan hintansa tasoista tavaraa. DVD on hyvä julkaisu ja ekstramateriaaliakin on tarjolla. Jos aihe vaan jaksaa kiinnostaa, niin ei muuta kuin levy masiinaan ja vietä vauhdikas ilta. Piirrosjälkikin on laadukasta ja yksityiskohtaista. Minulle tämä ei kuitenkaan olut elämää suurempi pläjäys, vaan niin kuin aikaisemmin totesin pelkkää viihdettä. Keskitasoa parempaa elokuvaviihdettä, jonka loppupuoli tiputtaa pisteitä.

Arvosteltu: 31.05.2004