Kertakaikkiaan loistava elokuva, josta ei löydy juuri mitään valitettavaa.

7.11.2003 23:21

Alkuperäinen nimi:Léon
Valmistusvuosi:1994

Ruvetessani katsomaan Léonia, en tiennyt leffasta muuta kuin juonen pääpiirtein, ohjaajan ja sen että sitä oli kehuttu. Ja tietenkin sen että pääosassa oli Jean Reno.

12 vuotiaan pikkutytön Mathildan elämä ei ole ruusuilla tanssimista. Tyttöparka on tottunut pitämään huolta kovasti rakastamastaan 4 vuotiaasta pikkuveljestään. Isä on pikkurikollinen, isosiskopuoli oikea dorka ja äitipuolellakaan ei ole kaikki kotona. Sitten eräänä päivänä korruptioituneet huumepoliisit ryntäävät Mathildan perheen asuntoon Mathildan ollessa kaupassa, ja teurastavat koko porukan, myös 4 vuotiaan pikkupojan. Mathildan joka palaa kaupasta, pelastaa naapurinsetä Léon, joka on palkkamurhaaja. Léon kiintyy pikkutyttöön ja toisinpäin, mutta pahat miehet päättävät että tyttö on uhka ja hänet pitää eliminoida. Mathildalla on nyt kuitenkin suojanaan ystävällinen palkkamurhaaja…

Léon on kertakaikkiaan loistava elokuva, josta ei löydy juuri mitään valitettavaa. Se on vaikuttava ja väkivaltainen toimintadraama liian aikaisin aikuiseksi kasvavan pikkutytön ja palkkamurhaajan ystävyydestä.

Leffan on käsikirjoittanut ja ohjannut Luc Besson, ja mies hoitaa molemmat hommansa loistavasti. Ja mitä näyttelijäntyötä! Mahtava Jean Reno on tälläkin kertaa aivan mahtava. Myöhemmin mm. uusista Star Warseista tutuksi tullut, leffan kuvauksien aikoihin 13vuotias Natalie Portman vetää roolinsa niin uskottavasti että tytön kohtalo liikuttaa oikeasti. Ja Gary Oldman, tuo pahisroolien supernimi. Mies on tälläkin kertaa hiton hyvä, ja roolihahmo on sellainen jota oikeasti inhoaa. Oikea sika. Kässärikin on harvinaisen mukaansatempaava.

Ja väkivaltaisuudesta, josta leffaa on kritisoitu. Tapetaanhan tässä ihmisiä, ja sattuu kun luodista tulee. Vertakin näkyy jonkun verran, mutta pläjäys on todella kaukana normaalista hollyactionista.

Mahtava leffa, ei valittamista. En yhtään ihmettele miksi leffa löytyy mm. IMDB:n TOP-250 parasta leffaa listan sijalta 67. Minulla Léon menee kyllä TOP-10 listalle…

Suosittelen ehdottomasti kaikille. Eritoten hyvistä trillereistä ja hyvistä draamoista pitäville. Actionfanitkin varmaan tykkäävät, mutta tauotonta räiskettä on turha odottaa.

Arvosteltu: 07.11.2003