Kerronta on upeaa ja dialogit mieleenpainuvia.

23.7.2004 13:11

Alkuperäinen nimi:The Straight Story
Valmistusvuosi:1999

Hollywoodin yksi arvostetuimmista nykyohjaajista, oman tiensä kulkija David Lynch on ohjannut täysin tyylistään poikkeavan elokuvan, The Straight Storyn. Jo leffan nimi (straight = suora, tasainen) kertoo, ettei tällä kertaa tulla näkemään unenomaisia kuvitelmia tai epäselviä tapahtumia.

Elokuva kertoo Alvin Straight -nimisestä vanhasta miehestä (Richard Farnsworth), joka kuulee veljensä saaneen halvauksen ja haluaa mennä tapaamaan tätä. Ongelmana on se, että veli asuu yli 300 mailin päässä eikä Alvin omista ajokorttia. Niinpä hän päättää lähteä matkaan rakkaalla ruohonleikkurillaan. Pitkällä matkallaan hän kohtaa vastoinkäymisiä mutta tapaa myös monia hyväsydämisiä ihmisiä joiden kanssa hän vaihtaa määrältään vähäisiä mutta merkitykseltään suuria ajatuksia.

Kerronta on upeaa ja dialogit mieleenpainuvia. Alvinia esittävän Richard Farnsworthin näyttely elokuvassa on todella liikuttavaa, eikä olekaan ihme että mies sai osastaan oscar-ehdokkuuden. Elokuva heijastaa elämänmyönteistä asennetta ja suosittelen sitä lämpimästi vaihteluna tavanomaiseen draamaan.

nimimerkki: leffa-apina

Arvosteltu: 23.07.2004