Kenties Hitchcockin mestarillisin taidonnäyte.

5.3.2008 11:42

Alkuperäinen nimi:Vertigo
Valmistusvuosi:1958

James Stewart ja Alfred Hitchcock tekivät viimeistä kertaa yhteistyötä vuoden 1958 mestariteoksessa Vertigo – Punainen Kyynel. Alun arkisempi ote muuttuu pian suuren luokan myysteritarinaksi, kun Stewartin esittämä korkeanpaikankammoinen etsivä John ”Scottie” Ferguson pestataan varjostamaan vanhan tuttavansa oudosti käyttäytyvää vaimoa. Tutustuttuaan naiseen Scottie huomaa jäävänsä täysin tämän pauloihin. Pian menetetty rakkaus muuttuu pahaksi pakkomielteeksi.

Vertigo on käsikirjoitukseltaan tiukkaan kudottu jännityksen ja mysteerin verkko, joka pitää otteessaan vielä lopun jälkeenkin. Olen aina arvostanut Hitchcockin taitoa kuvata obsessioita, tämä elokuva on selkein osoitus mestariohjaajan kyvyistä.

Näyttelijäsuorituksissa James Stewart nähdään parhaimmillaan. Mysteerinaista esittävä Kim Novak ei todellakaan jää seinäruusuksi, vaan nostaa jo pelkällä läsnäolollaan tunnelman kattoon. Kerrassaan upea elokuva, yksi täydellisempiä koskaan näkemiäni. Suosittelen ehdottomasti useaksi katsomiskerraksi!

Arvosteltu: 05.03.2008