13.7.2001 21:36

Alkuperäinen nimi:The Beach
Valmistusvuosi:2000

Richard on amerikkalainen reissupoika, joka hilluu Thaimaassa ilman sen kummempaa päämäärää. Saadessaan kartan salaperäiselle laguunille hän löytää matkallaan unelmasaarella elelevän yhteisön joka on eristäytynyt yhteiskunnasta ja elelee omavaraisesti omassa fantasiamaailmassaan. DiCaprion varaan rakennettu tarina ottaa kantaa ihmisen raadollisuudelle. Leonardon rooli Titanicin jälkeen todistaa kauniskasvon olevan kuitenkin näyttelijä (todisteena mm. Gilbert Grape, Basketball Diaries, Tämän pojan elämä). Kauniin lärvin taakse jäänyt näyttelijälahjakkuus osoittaa kuitenkin jälleen että homma on hanskassa.

Ohjaaja Boyle pääsee oikein ison dollarielokuvan kimppuun kun mukana on tuo Leo-poikakin. Hyvä todiste, ettei rahalla saa kaikkea. Shallow Grave ja trainspotting säilyvät edelleen ohjaajan parhaina tuotoksina. Aikaan on kuitenkin saatu kelpo viihdettä. Elokuvan taustalla oleva syvällisempi tarkoitus jää valitettavan vähälle huomiolle. Valitettavasti. Hienoja kontrasteja paratiisisaaren ja turistihelvetin välille saadaan. Musaan leffassa on panostettu ja se miellyttää kovasti katselijan korvia. Pistääkin lopulta miettimään mitä ihminen todellakin lomallaan tai paratiisiltaan haluaa.

Suosittelen leffaa katsottavaksi miedon oluen ja thaimaalaisaterian kera. Paras ajankohta töllöttämiselle olisi jos on lähdössä tai suunnittelemassa pidemmän lomamatkan tekoa…

Arvosteltu: 13.07.2001