6.5.2004 20:18

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:Primal Fear
Valmistusvuosi:1996

Richard Gere esittää itserakasta asianajajaa Martin Vailia, joka ottaa vastaan töitä, jotka tuovat hänelle mainetta, kuuluisuutta ja kunniaa. Erästä kuoripoikaa Aaronia (Norton) syytetään arvostetun arkkipiispan murhasta, niinpä Martin ottaa homman vain saadakseen vähän lisää kuuluisuutta. Juttuhan tuo hänet lehtien kansijuttuihin. Pian homma mutkiutuu, eikä Martin tiedä mihin enää luottaa tai uskoa.

Pidän hyvin tehdyistä trillereistä ja sellaisesta tässä olisi nyt kyse. Tämä onnistuu olemaan yllättyskäänteitä täynnä oleva mielenkiintoinen jännäri. Väittäisi että Epäillyt on yksi tämän esikuvista ja sen huomaa loppuratkaisusta. Minun mielestäni Epäillyt loikin trillereihin uutta puhtia ja sen voi huomata monissa uusissa trillereissä. Yllättäviä tilanteita on siis luvassa ja katsoja varmasti nauttii.

Tämä lähti vuokraamon hyllyltä eniten siksi että Nortonin debyyttirooli kiinnosti. Hän onnistui varastamaankin roolin Leonardo DiCapriolta, mutta onneksi niin kävikin, sillä Norton on todella mainio. Gere ei ole ollenkaan niin ärsyttävä kuin yleensä, mutta tosin hänen roolihahmostaan on tehty sellainen, josta ei voi helposti pitää. Laura Linney näyttelee hyvin syyttäjää, joka joutuu Vailia vastaan. Tietenkin heillä on ollut yhteinen menneisyyskin. Gregory Hoblitin nimi on tästä lähtien minulle hyvän trillerin takuu. Hän on todistanut sen minulle myöhemmillään ohjauksillaan. Hänen elokuvansa ovat yleisesti ottaen laadukkaita, mielenkiintoisia ja hyvin rakennettuja trillereitä. Niistä puuttuu kumminkin se viimeinen silaus.

Alkuun en meinannut päästä hommaan sisälle, mutta vähän ajan kuluttua jännite kasvoi ja minut oltiin heitetty mukaan isoa mysteeriä. Loppuratkaisu jää vieläkin kaivelemaan mieltä. Ilman Nortonia ja tuota yllättävää loppuhuipennusta pisteitä olisi vähemmän. Leffasta ei ole edes yritetty tehdä kuin hieman keskivertoa parempi. Hoblit ei onnistu aina pitämään mielenkiintoa yllä, vaan joskus tulee tylsiäkin hetkiä.

Tuli ehkä odotettua vähän liikoja, mutta kyseessä oli ehdottomasti hyvää viihdettä. Tällaiset trillerit ovat allekirjoittaneelle todellista nannaa. Geren parhaimpia ehdottomasti. Kannattaa vuokrata jonkun tylsän illan viihteeksi, niin kyllä lähtee ja varmasti kolahtaa. Hyvien trillereiden ystävien luulisi tämän jo nähneen, mutta myös draamaa on mukana. Keskitasoa parempi murhamysteeri. Muuta sanottavaa en tähän hätään nyt keksi.

Arvosteltu: 06.05.2004