Kaikkihan sen tietää ettei alieneita ole. Eihän?

5.11.2002 17:55

Alkuperäinen nimi:K-PAX
Valmistusvuosi:2001

Omituinen hiippari joka kertoo nimekseen Prot (Spacey) väittää olevansa kotoisin K-Pax nimiseltä planeetalta, jostain tuolta huitsin kaukaa, sieltä mistä tähtitieteilijät näkevät märkiä unia. Mies suljetaan tietysti mielisairaalaan, jossa tohtori Powell (Bridges) ottaa lähes pakkomielteiksesi tavoitteekseen parantaa potilaansa ja saada selville kuka Prot todella on. Protin popsiessa hedelmiä ja tehdessään raporttia kotiplaneetalleen Powell huomaa epäröivänsä, voisiko Prot sittenkin olla maan ulkopuolelta. Kaikkihan sen tietää ettei alieneita ole. Eihän? Katso loppuun ja ihmettele itse.

Leffa tuli ja meni Suomen teattereissa varsin nopeaan tahtiin. Ei massiivista mainoskampanjaa, ei hypeä, njet nada. Tämä on niitä niin sanottuja pienen budjetin low-profile- leffoja, klassikkoja jo syntyessään. Suurin osa taatusti muistaa Titanicin, mutta hyvä jos yhtäkään sen henkilöhahmoa, eikä edes kovin montaa näyttelijää. K-Pax:ia ei katso massat, mutta ne ketkä katsovat, muistavat lukuisan määrän pienen pieniä juttuja leffasta.

Spacey on elementissään, samanlainen huikea suoritus kuin Epäillyissä. Jospa vain mies saisi vapaasti valita kaikki roolinsa ja tehdä ne niinkuin vain osaa. Bridges peesaa sen minkä kykenee. Kieltämättä tuli mieleen kerran jos toisenkin Yksi lensi yli käenpesän, enkä ole ainoa.

Nimimerkki: Ljosha

Arvosteltu: 05.11.2002