Kaikkien aikojen paras piirretty ilman ärsyttäviä loilotuksia.

10.2.2008 11:12

Alkuperäinen nimi:The Land Before Time
Valmistusvuosi:1988

Siitä on monta vuotta kun tämän leffan näin ensikerran, ja se kolahti täysiä minuun. Maa aikojen alussa on surullinen tarina pienestä ”pitkäkaulasta” joka joutuu eroon laumastaan ja joutuu ystäviensä kanssa vaeltaen vaarojen läpi etsien tarunhohtoista suurta laaksoa, jonne kaikki ovat matkalla. Ja matkan varrella vaanii tietenkin hurja peto, tässä tapauksessa kyseessä on hirmulisko nimeltä Terävähammas.

Vaikka kyseessä on piirretty niin kaikki typerät laulut on jätetty pois. Ja sehän on pelkästään hyvä juttu. Laulujen tilalla on upeaa musiikkia. Kaksi ensimmäistä jatko-osaa olivat vielä ihan kivoja, vaikka niissä vähän lauleltiinkin, koska siinä oli sentään ihan kunnon juoni (toisin kuin muissa jatko-osissa) eivätkä laulut olleet pääasia. Mutta ykkönen on ehdottomasti paras.

Animaattori Don Bluth tekee hyvää työtä ja ääninäyttelijätkin ovat hyviä. Ja se Terävähammas on myös ihan kunnon peto, ei sellainen naurettava lyllerö kuten uusimmissa jatko-osissa. Kyllä se karjuu myös hyvin.

Kovin pitkä ei leffa ole, mutta mitä se haittaa? Tämä jaksaa viihdyttää aina vaan uudestaan eikä missään vaiheessa tunnu tylsältä. En omista itse VHS:sää, vaan lainasin sen kirjastosta. Leijonakuningas on myös aivan mahtava piirretty, mutta auta armias miten se häviää tälle. Tämä on ehdoton klassikko. Maa aikojen alussa on kaikkien aikojen paras piirretty ilman ärsyttäviä loilotuksia jotka pilaisivat leffan.

Arvosteltu: 10.02.2008