Kaikki osa-alueet toimivat saumattomasti kokonaisuutena.

27.10.2008 21:26

Alkuperäinen nimi:Training Day
Valmistusvuosi:2001

Training Day on vuonna 2001 valmistettu rikosdraama, josta pääosan esittäjä Denzel Washington nappasi toisen Oscarinsa. Itse katsoin leffan toistamiseen, mutta jälleen kerran se onnistui naulaamaan takalistoni kahden tunnin ajaksi nojatuolin perälle ja nerokas käsikirjoitus herätti edelleen ihastusta.

Leffa käsittelee nimensä mukaisesti huumepoliisiksi haluavaa nuorta ja oikeamielistä Jake Hoyt:ia (Hawke), joka joutuu elämänsä seikkailuun kun häntä kouluttamaan alkaa asiansa osaava kovanaamakyttä Alonzo (Washington). Alonzo laittaa kokelaansa välittömästi äärimmäisen koville ja kohtaamaan Los Angelesin huumemaailman silmästä silmään. Tehokas ja nerokas käsikirjoitus pitää katsojan mielenkiinnon taatusti yllä alusta loppuun, eikä tylsiä hetkiä pääse syntymään nimeksikään.

Pidin kyseisestä elokuvasta todella paljon, sillä kaikki osa-alueet toimivat saumattomasti kokonaisuutena. Itsekin Los Angelesin lähiöissä kasvaneet ohjaaja Antoine Fuqua ja käsikirjoittaja David Ayer ovat yrittäneet saada leffaan mahdollisimman realistisen tunnelman ja siinä kaverukset myös onnistuvat näyttelijöiden huippusuoritusten siivittämänä. Osa kohtauksista on oikeasti päästy purkittamaan Los Angelesin pahamaineisilla alueilla, asutuksen suostuttua kuvaamisen sallimiseen. Oikea asutusväestö oli ottanut kuvausryhmän jopa lämpimästi vastaan, koska he haluavat näyttää koko maailmalle millaista seutua heidän kotiolonsa ovat.

Leffassa käsitellään hyvin selvästi ja voimakkaasti korruptoituneita poliiseja ja eettisiä kysymyksiä nostetaan esille joka kulmassa. Sisältö on hyvää ja rikasta, ja pystyy toivottavasti opettamaan nuorta katsojakuntaa siinä minkä tien tulevaisuudessa valitsee. Hyvän ja pahan vastakkainasettelu nostetaan välillä turhankin selkeästi esille, mutta tuleepahan ainakin pointti selväksi.

Ethan Hawke tekee upean roolityön hämmentyneen kokelaskytän roolissa ja onnistuu olemaan aidon tuntuinen, vaikka hänen käymänsä tunnetilat eivät todellakaan ole sieltä helpoimmasta päästä näytellä. Oscarin voittanut Denzel Washington puolestaan tekee yhden valkokankaan katu-uskottavimmista rooleista tuittupäisenä pahana poikana. Sivurooleista ei oikeastaan jäänyt yksikään mieleen, ei hyvässä eikä pahassa mielessä. Mielenkiintoinen juttu on, että Alonzon roolia tarjottiin ensimmäisenä Bruce Willisille, mutta näin jälkeen päin voi sanoa hänen kieltäytymisensä olleen hyvä juttu. Myös leffoihin koko ajan tuppaava rap-stara Snoop Dog on jälleen saanut pienen sivuosan. Myös Eminemin piti esiintyä Training Dayssa, mutta 8 Mile vei lopulta hänen kiinnostuksensa.

Training Day on kaikin puolin viihdyttävä ja tunteita herättävä rikosdraama, jota voi lämpimästi suositella lähes kaikille.

Arvosteltu: 27.10.2008