23.7.2008 20:31

Alkuperäinen nimi:Vanilla Sky
Valmistusvuosi:2001

Vanilla Sky on psykologinen trilleri/draama, joka on ikävä kyllä höystetty Science Fictionilla, eli scifillä, joten kaikkihan on mahdollista.

David Aames (Tom Cruise) on perinyt upporikkaalta isältään muutaman yhtiön hoidettavakseen, hänen elämänsä on huoletonta komeana, rikkaana ja ennen kaikkea vapaana poikamiehenä. David tapaa synttäreillään unelmanaisensa, niin aidon ja herttaisen Sofian (Penélope Cruz). Parin välillä säkenöi alkuhetkistä lähtien ja yhdessä vietetyn yön jälkeen molemmat hehkuvat rakkaudesta. Julianna (Cameron Diaz) -Davidin panokamu- hehkuu puolestaan mustasukkaisuutta ja katkeruutta, ajaen Davidin kanssa pahan auto-onnettomuuden, jonka seurauksena kiiltokuvapojan naama pirstaloituu uuteen uskoon. Tästä alkaa unen ja todellisuuden välipolulla luikerteleva juonikuvio.

Olin todella pettynyt elokuvaan Leffatykissä lukemieni hyvien arvostelujen jälkeen, vaikka näyttelijöiden roolisuoritukset toki hipoivat täydellisyyttä. Juoni on todella sekava ja elokuva lähinnä ahdistava ensimmäisen puolituntisen jälkeen. Viimeinen puolituntinen sujuikin sitten tiiviisti kelloa vilkuillessa: eikö tämä voisi jo loppua?!. Hyvin oudon ja erikoisien tapahtumien jälkeen odotin lopulta paljon ja uskoin sen jopa pelastavan koko elokuvan, mutta mitä vielä… Loppuhan on täydellinen läsähdys, ennalta-arvattava, mutta tavallaan suloinen. Ei iskenyt meikäläiseen Cruisen Tompan scifi-seikkailu tällä kertaa.

En suosittele katsojille, jotka eivät välitä scifistä. Muuten ihan ok leffa, mutta en kyllä toista kertaa missään nimessä katsoisi.

Arvosteltu: 23.07.2008