Jos jonkun elokuvan laadun voi veren määrällä mitata, niin tämän.

10.2.2010 04:30

Alkuperäinen nimi:Shogun Assassin
Valmistusvuosi:1980

Yksinäinen susi on ronin (toisin sanoen lainsuojaton), jonka vaimo tapetaan julman shogunin (ylipäällikkö) toimesta. Miehelle jää enää poikalapsi, sekä kosto, jossa syyllisten veri tulee virtaamaan joen lailla. Ja jos jonkun elokuvan laadun voi veren määrällä mitata, niin tämän. Shogun Assassinissa on sanoinkuvaamatonta vetovoimaa, jonka vuoksi ihastuin tähän ikihyviksi.

Filmin ohjaus on kertakaikkisen loistavaa. Kerta toisensa jälkeen tulee erittäin kauniita ja maalauksellisia kuvia, jotka puhuvat omaa kieltään. Taistelukohtaukset on toteutettu erittäin näyttäviksi ja onkin pieni ihme, että on näinkin visuaalisesti komeaa katseltavaa saatu aikaan. Kameran käytössä silmiin pistää ainoastaan muutama hölmö kamerakikka ja leikkaus, mutta ne annettakoon anteeksi valmistumisvuoteen nähden. Vaikka en ole alkuperäistä materiaalia nähnyt, on Robert Houston haalinut mukaan mitä hienointa materiaalia.

Dialogin ja näyttelyn myötä tulee vastaan muutamia kohtauksia, jotka sisältävät selvää tahatonta huumoria. Näyttelijöistä parhaiten mieleen jäävät itse häikäilemätön Lone Wolf ja tämän veikeä poika, mutta lähes kaikki muut esiintyjät tuntuvat paikoin huonoilta vitseiltä. AWEn julkaisema DVD, jonka katsoin, on kokonaan dubattu englanniksi ja se jos jokin on todellinen harminasia, sillä dialogi on uskomattoman typerää kaikkine I’m supreme ninjoineen. Onneksi elokuvan pääpaino ei ole kakan jauhamisessa, joten annettakoon tämäkin anteeksi.

Ikävä kyllä AWEn julkaisemasta devarista motkottaminen ei jää tähän, sillä ainakin oma kappaleeni tökki tasaisin väliajoin. Töksähteleminen voi tietenkin johtua DVD-soittimesta, mutta erittäin harmillista se on. Tekstityskään ei paljoa hurraa-huutoja ansaitse, mutta tämän uskon johtuvan ihan vain dialogista. Onneksi kuvan- ja äänenlaatu on luokkaa OK, joten täydellinen fiasko ei ole kyseessä.

Shogun Assassin ei varmasti kaikille uppoa, mutta jo ihan näyttävien maisemien takia tämä kannattaa tarkastaa. Jos samurait ja veri alkavat kutkuttelemaan alapäässä, suosittelen hommaamaan koko elokuvasarjan kattavan boksin, jota tosin ei taida suomiteksteillä löytyä. Hätätapauksessa voi tyytyä tähän AWEn julkaisuun, joka tosin ei anna klassikolle oikeutta, mutta on alelaarista poimittavaksi helmi.

Arvosteltu: 10.02.2010