Jos haluat nähdä hyvän elokuvan niin jätä tämä leffa väliin.

16.3.2004 18:41

Alkuperäinen nimi:End of Days
Valmistusvuosi:1999

Arnold ”Kalifornian Kuvernööri” Schwarzenegger oli minusta maailman kovin jätkä, kun olin kahdeksan. Sittemmin vanhat suosikkileffat ovat alkaneet lähinnä naurattaa, lukuunottamatta Terminaattoreita (vaikka onhan niissäkin sitä tahatonta komiikkaa). Nojoo, kyllähän miehen tuotantoa jaksaa katsoa, useat leffat vain tahattomina komedioina mutta muutaman ihan viihdyttävänä actionina. Arskan muutaman vuoden takainen ”kauhu”räpellys End of Days tuli telkkarista, ja kun olin nähnyt siitä vain alkua aikanaan niin olihan se nyt pakko tarkastaa.

Saatana hyökkää maapallolle, aikomuksenaan siittää eräälle tietylle naiselle lapsi. Jos tämä onnistuu, tulee maailmanloppu. Enteet ovat uhkaavat: Stigmoja ilmestyy, saatananpalvojat villiintyvät, katoliset papit pelkäävät jne. Muutaman kömpelön aasinsillan kautta Arnie ”Tuhoaja” Schwarzenegger pääsee toimintaan ja pian hän saa uuden lisänimen Arska ”Saatananpysäyttäjä” Schwarzenegger.

Hirveä pätkä, joka on siinä suhteessa mielenkiintoinen, että se muistuttaa hieman elokuvaa, muttei se ihan elokuva kuitenkaan ole. Arska tekee perusarskasuorituksen, ja onnistuu herättämään pientä hilpeyttä, ei tosin yhtä suurissa määrin kuin yleensä. Gabriel Byrne on loistava Antikristuksena. Ohjaus ei ole mitään maailman huonointa, muttei hyvääkään ja käsikirjoitus on tosi huono. Efektit ovat kohtalaiset muttei niillä leffaa tehdä, eihän vaan? Huonoa on myös se, että leffa on osittain huonoa perustoimintaa, johon on sekoitettu yliluonnollisia aineksia, kauhuelementtejä ja uskonnollista paatosta. Vou duud, hehe hehe, vou.

Plussaa on tahaton koomisuus, jota on valitettavasti normaalia Arskaleffaa vähemmän, sekä loistava Gabriel Byrne, jonka toivoisi vetävän saman roolin jossain paremmassa leffassa, paremman ohjaajan ohjattavana ja paremman kässärin kanssa.

Eli jos haluat nähdä kuinka saatananpalvojat hakkaavaat Arska ”jumalattoman iso konekivääri” Schwarzeneggerin pesismailoilla, ja ristiinnaulitsevat sitten seinälle (jonka jälkeen Arska ”Barbaari” Schwarzenegger sulavasti toipuu muutaman päivän, ottaa hirveän määrän aseita ja kostaa)niin katso ihmeessä End of Days. Jos haluat nähdä hyvän elokuvan niin jätä tämä leffa väliin.

Arvosteltu: 16.03.2004