Jokseenkin yllätyksetön trilleri.

21.9.2005 14:33

Alkuperäinen nimi:The Final Cut
Valmistusvuosi:2004

Mitäpä, jos olisi mahdollisuus nähdä kuolleen omaisen parhaat hetket hänen elämästään ennen hänen hautajaisiaan? Robin Williamsin tähdittämä The Final Cut kertoo aivoihin laitettusta implanttisirusta, joka näyttää koko elämän ihmisen kuolessa.

Alan Hakman (Robin williams) on implanttisirujen leikkaaja. Häntä pidetään alan parhaana ja monet haluavat hänen viimeistelevän läheistensä muistot. Eräs liikemies kuolee sydänkohtaukseen ja omaiset pyytävät Alania leikkamaan parhaat muistot hänen hautajaisiinsa. Alan kuitenkin törmää salaisuuteen mitä pidemälle hän liikemiehen muistoissa menee. Alanin vanha tuttava Fletcher (James Caviezel) liittyy juttuun. Sekä Alanin lapsena kokema tragedia.

The Final Cut on ollut maailmalla ja erilaisilla elokuvafestivaaleilla varsin kehuttu elokuva. Suomessakin leffa oli tulossa parikin kertaa teatterikierrokselle, mutta päätyi suoraan dvd- ja videolevitykseen.

Idea oli jälleen varsin mielenkiintoinen, mutta leffa meni sieltä missä rima oli matalin, ja sortui aika helppohin ratkaisuihin. Robin Williams teki ihan hyvän roolin Alanina sekä Mel Gibsonin Passionissa esiintynyt Jim Caviezel teki kanssa kohtuullisen sivu-roolin.

Trillereiden ystävien suosittelen katsastamaan. The Final Cut on hieman valtavirrasta poikkeava, mutta jokseenkin yllätyksetön trilleri.

nimimerkki: andy

Arvosteltu: 21.09.2005