Johnny Depp tekee totisesti elämänsä roolin Edwardina.

18.7.2006 23:25

Alkuperäinen nimi:Edward Scissorhands
Valmistusvuosi:1990

On siitä jo jokunen vuosi, kun näin Saksikäsi Edwardin ensimmäisen kerran telkkarista ja voi kananmuna, että tuli silloin vaikututtua. Kokemus oli yksi ikimuistoisimmista, mitä elokuviin liittyi, joten ei ollut siis suurikaan ihme, että muutama vuosi myöhemmin menin ja ostin tämän teoksen myös omaan hyllyyni ja tietenkin laitoin sen uudestaan pyörimään.

Tarinan tapahtumat sijoittuvat fiktiiviseen, pastellinväriseen pikku kylään, Suburbiaan. Siellä asuvista ihmisistä eräs kosmetiikkamyyjä Peggs tekee työtään eräänä kauniina ja aurinkoisena päivänä. Tuotteiden myynti osoittautuu hankalaksi ja päivä tuntuu matelevan hitaasti eteenpäin. Mutta mitä hän sitten sattuukaan huomaamaan autonsa taustapeilistä… Kylän ulkopuolella, korkealla rinteellä sijaitsee suuri, samalla komea mutta myös pahaenteisen näköinen vaikuttava linna. Peggs harkitsee hetken ja lähteekin sitten ajamaan kohti linnaa. Hän pysäköi autonsa linnan pihalle ja lähtee kävelemään varovasti kohti ovea. Hän astuu siitä sisään ja huomaa pian, että ketään ei ole kotona. Uteliaisuuttaan hän kiipeää portaita ylös ja löytääkin lopulta jonkun. Mutta onko hän ihminen? Tai siis, onko SE ihminen? Kaikin puolin ihmisen näköinen olento, mutta… hänellä ei ole lainkaan käsiä, vaan hänellä on kämmenien tilalla sakset! Aivan: sakset! Olento osaa puhua ja sanoo nimekseen Edward!
Beggs kauhistuu aluksi, mutta säälii sen verran Edwardia, että ottaa hänet mukaansa pimeästä linnasta ja vie kotiinsa asumaan. Ja siitä se hässäkä sitten vasta alkaakin.

Burton on varmasti sellainen ohjaaja, josta kaikki ovat kuulleet ja ovat nähneet hänen elokuviaan, mutta valehtelematta ja yhtään liioittelematta Saksikäsi Edward on hänen kaikkien aikojen paras elokuvansa. Siinä on yksinkertaisesti kaikki kohdallaan. Eikä siinä ole yksinkertaisesti mitään vikaa.

Näyttelijäpuolella Johnny Depp tekee totisesti elämänsä roolin Edwardina ja kuuluu muutenkin meikäläisen suosikkinäyttelijöihin. Ja Winona Ryder… no juu, en sano sen enempää, kuin että kadehdin totisesti Johnny Deppiä. En mä ymmärrä, mikä siinä naisessa mua erityisesti miellyttää, mutta melko haluttavan näköinen pakkaus hän todellakin on. Ja täydellinen valinta Kimin rooliin.

Saksikäsi Edward on ehdottomasti yhtä yhtenäistä täydellisyyttä alusta loppuun. Sen lisäksi, että elokuva on Tim Burtonin paras suoritus ohjaajana, se on myös yksi kaikkien aikojen parhaita elokuvia koskaan. Siihen eläytyy niin antaumuksellisella tavalla sisään, että harvoin tapahtuu mitään vastaavaa. Se on samalla kertaa erittäin koskettava, romanttinen ja ties mitä kaikkea muuta. Harva elokuva pystyy antamaan edes osan tästä kaikesta. Erittäin harva.

Suosittelen joka ainoalle ihmiselle maan päällä tätä mestariteosta, sitä ei kannata ohittaa missään tapauksessa. Täydellinen elokuva.

nimimerkki: Tolppanen

Arvosteltu: 18.07.2006