Japanin kaikkein parhainta elokuvataidetta Kurosawan tyyliin.

8.5.2005 18:04

Alkuperäinen nimi:羅生門
Valmistusvuosi:1950

Eletään ilmeisesti 1500-luvun Japanissa. Mies löytää metsästä miehen ruumiin ja pian pahamaineinen rikollinen pidätetään jota myös syytetään tästäkin rikoksesta. Roisto tunnustaa sen ja aloittaa oman tarinansa. Mutta, kun silminnäkijä, vaimo ja jopa murhattu mies helvetistä osallistuu oman tarinansa kertomiseen selviää, että vain yksi puhuu totta.

Rashômon on toistaiseksi ainoa näkemäni täyden pisteiden leffa Kurosawan tuotannosta. Se ei kuitenkaan merkitse elokuvan tasoon mitään sillä se pomppasi kertaheitolla suosikki-elokuvieni joukkoon. Yllätyin kovasti, sillä yleensä kammoksun itämaisia leffoja ylinäyttelijöiden takia, mitä olen onnistunut löytämään paljon itämaisista leffoista. Rashômonissa kuitenkaan ei löydy lähes yhtään vaikka Mifunen nauraminen alkoikin vähän epäillyttää. Erityismaininnat näyttelystä menevätkin Toshiro Mifunelle ja Takashi Shimuralle. Rashômonissa Kurosawa on kuitenkin saanut revittyä paljonkin näyttelijöistä valkokankaalle.

Erityisesti leffa sai kokonaisen tähden loistavan kässärinsä ansiosta jonka neroutta ei voi kuvailla selvillä sanoilla. Aikansa sekä nykypäivänäkin todella mestarillinen. Elokuvan lyhyt pituus mahdollistaa myös sen, että kyllästymisen vaaraa ei ole lähimaillakaan, vaikka hidas tarinankerronta iskeekin.Kurosawa on jälleen ohjannut tyypillisen hyvin, mutta hän olisi saanut näyttelijöistään hiukan paremmin ottaa esille. Kurosawan suurin ongelmakin se taisi olla.Kuitenkin Kurosawan ohjaus toimii todella mallikkaasti ja on Rashômon myös miehen paras elokuvakin. Myös Kurosawan kuvaustyyli antaa mukavan tunnelman vaikka se meneekin välillä turhan amatöörimaiseksi.

Allerkirjoittanutta ei pahemmin kiinnosta Itämaiset elokuvat, mutta Kurosawan muita elokuvia tulen varmana vielä tarkastamaan. En pahemmin arvosta Kurosawaa ohjaajana, mutta hattua täytyy kyllä nostaa, näin loistavasta elokuvasta. Rashômon on Akira Kurosawan mestarillisin ja nerokkain elokuva, joka antaa positiivisen kuvan Japanilaisten elokuvateollisuudesta. Yhtään miettimättä tämä on Kurosawan paras sekä se pomppasi välittömästi TOP-20 listaankin. Vaikka ei pitäisi itämaisista elokuvista suosittelen lämpimästi, tulee varmasti yllättymään. Japanin kaikkein parhainta elokuvataidetta Kurosawan tyyliin.

nimimerkki: Mr. Sixpack

Arvosteltu: 08.05.2005