Japanilaistyylille pysytään uskollisena amerikkalaisversiossakin.

31.8.2008 13:43

Alkuperäinen nimi:The Ring
Valmistusvuosi:2002
”Here we go, the world is spinning. When it stops, it’s just beginning. Sun comes up, we laugh and we cry. Sun goes down, and then we all die.”

Suuresta suosiosta aikanaan nauttinut The Ring on vuonna 1998 tehdystä japanilaisesta Ringu-leffasta amerikkalaismuottiin väkerretty remake. Aasian kauhuleffat eivät ole meikäläisen sydäntä koskaan lähellä olleet, sillä valtaosa – niin kuin myös Ringu – perustuvat henkimaailman juttuihin ja kyllähän se niin on, että realistisuus pelottaa enemmän kuin möröt. Alkuperäisen leffan olen kyllä nähnyt (siitä on tosin aikaa) ja molemmat on ihan katsottavia pätkiä. Mutta keskitytäänpä nyt itse leffaan.

Neljä teiniä päättää katsastaa oudon nimettömän videonauhan mökkireissulla ja seitsemän päivän päästä kaikki kuolevat samalla kellonlyönnillä. Yhden uhrin sukulainen, teräväpäinen toimittajanainen, Rachel (Naomi Watts), ryhtyy selvittämään erikoista mysteeriä ja päätyy itse katsomaan tappajanauhan. Nauhan katsottuaan hänen puhlimensa soi ja ääni toisessa päässä kertoo elinaikaa olevan seitsemän päivää… Alkaa pikajuoksu kuolemaa vastaan, joko Rachel selvittää mysteerin tai kohtaa japanilaismörön silmästä silmään.

Katsoin leffan ekan kerran pienenä poikana, eikä se pelottanut silloinkaan yhtään, joten suhtauduin toiseen katselukertaan heikolla asenteella. Yllätyin kuitenkin positiivisesti, sillä leffassa on ihan toimiva juoni, joka jaksaa kiinnostaa loppuun asti. Ikävä kyllä toteutuspuoli tökkii ajoittain ja välillä juonessa siirrytään kovin tökerömäisesti eteenpäin – en muista oliko Ringussa tällaista ongelmaa. Japanilaistyylille pysytään uskollisena amerikkalaisversiossakin, eikä turhia tappokohtauksia päästä todistamaan, vaan keskitytään trillerimäiseen juonen selvittämiseen.

Naomi Watts vakuuttaa nuoren ja päättäväisen yksinhuoltajan roolissa, mutta muuten näyttelijäsuoritukset ovat alle keskitason, mikä on suuri harmi. Itse näen, että tässä leffassa olisi ollut potentiaalia todella hyvään ja hyytävään kauhuleffaan, mutta ikään kuin juosten kustu tämä Ring loppujen lopuksi on. Mitään syvyyttä ja tällaiselle mörköleffalle ominaista synkänpuhuvaa tunnelmaa ei onnistuta luomaan. Syyttää voi ohjaajaa ja näyttelijöitä/ niiden valintoja.

Ihan ok pläjäys, joka kaikkien kauhusta pitävien kannattaa ehdottomasti katsoa.

”Don’t you understand? She never sleeps.”

Arvosteltu: 31.08.2008