Idea on kieltämättä hieno. Tunnelma on paikoin hyvinkin ahdistava.

27.5.2004 19:33

Alkuperäinen nimi:The Ring
Valmistusvuosi:2002

Kun tämä pätkä saapui teattereihin, ajattelin, että tämä olisi nähtävä. Ikä ei toki riittänyt, ja leffa unohtui, kunnes se tuli DVD:lle. Kun sitten kaverit kertoivat perin ristiriitaisia mielipiteitä tästä, päätin eräänä pimeänä sunnuntai-iltana katsoa tämän.

Alussa teinit ovat majailemassa jossakin talossa. Tyttö kertoo toiselle videosta, jossa tapahtuu kaikkea hämärää, ja sen loputtua puhelin soi, ja katsoja kuolee seitsemässä päivässä, funny? Toinen kuitenkin tajuaa nähneensä tämän videon tasan viikko sitten. Ja ruumishan siitä tulee, tarina alkaa. Naomi Watts esittää naista, joka päättää ratkaista videon mysteerin, koska hän, sekä hänen poikansa ovat nähneet tappovideon. Kaikkea sitä keksitään… mutta silti, kaikkea hyvää sitä keksitään – japanilaisten idea on kieltämättä hieno.

Elokuva perustuu japanilaiseen ”Ringuun”. Tunnelma on elokuvassa paikoin hyvinkin ahdistava, ja ääniefektit tuovat suuren säväyksen. Itseäni eniten järkytti itse video, jonka näkijä kuolee. Kyseinen video oli erittäin hämärä. Tätä leffaa mainostettiin vuoden pelottavimpana elokuvana, tuskin vuonna 2003 tuli suomen teattereihin tätä pelottavampaa elokuvaa. En sitten tiedä voiko tätä ihan kauhuleffaksi sanoa, parempi nimitys olisi psykologinen trilleri. Tämä kun on yksi niistä leffoista joka saattaa vaikuttaa heikkohermoisen alitajuntaan. Onhan kerrottu, että turhia videokasetteja ja jopa televisioita olisi kannettu toiseen huoneeseen tai pois talosta. Oli miten oli, ehdottomasti parhaita kauhutrillereitä mitä olen nähnyt. Suosittelen katsomaan kovilla voluumeilla ja mahdollisimman pimeässä. Näin saat tuntea loistavan leffaelämyksen.

Loppuun vielä sanottakoon, että ihmettelen kuinka eri tavalla tämä elokuva vaikuttaa eri ihmisiin. Eräät kaverini sanoivat tätä pelottavaksi, kun taas toiset sanoivat, että leffassa ei ollut mitään pahaa. Oliko sitten egoilua vai ei…

nimimerkki: Tunitti

Arvosteltu: 27.05.2004