Hyvin kirjasta tiivistetty, mutta silti elokuvana aikamoinen pettymys.

24.7.2008 20:41

Englantilasikirjailija J.K. Rowlingin huippusuosittu Harry Potter -kirjasarja nähdään myös valkokankaalla. Viisasten Kivi ilmestyi kirjana vuonna 1997, ja 2001 ensimmäinen Potter saatiin myös elokuviin.

Harry Potter (Daniel Radcliffe) saa 11-vuotissyntymäpäivänään tietää olevansa velho, kun jätti nimeltä Hagrid (Robbie Coltrane) tulee kutsumaan hänet Tylypahkan noitien ja velhojen kouluun. Hänelle avautuu kokonainen uusi maailma taikasauvoineen ja loitsuineen. Aloitettuaan opinnot Tylypahkassa Harry tutustuu Ron Weasleyhin (Rupert Grint) ja Hermione Grangeriin (Emma Watson), ja ystävystyy heidän kanssaan. Samalla Harry saa tietää miten hänen vanhempansa todella kuolivat, ja miksi maailman jokainen noita ja velho tietävät Harry Potterin nimen. Opiskelun ja uuden huispausharrastuksen lomassa Harry joutuu kiperiin tilanteisiin kun kuvioihin astuu joku, joka haluaa Potterin pojan hengiltä.

Ensimmäinen Harry Potter -filmatisointi on hyvin kirjasta tiivistetty, mutta silti elokuvana aikamoinen pettymys. Yhdentoista vuoden ikärajankin voisi minun mielestäni olla vain seitsemän, sen verran lastenelokuvalta tämä näyttää.

Lapsinäyttelijöiden söpöyden varaan on laskettu paljon. Okei, kyllähän se toimii aina tiettyyn pisteeseen saakka, mutta ei silti pientä, pyöreäposkista Radcliffea jaksa kauaa katsella. Silti nuorilla tähdillä on jokaisella edessään loistava tulevaisuus, koska kyllä lahjakkuuskin ruudun läpi näkyy.

Arvosteltu: 24.07.2008