19.2.2004 17:28

Alkuperäinen nimi:Vertigo
Valmistusvuosi:1958

John ”Scottie” Ferguson eroaa poliisista korkeanpaikankammon takia. Vanha kaveri pyytää palvelusta, ihan pientä vaan. Scottien täytyisi seurata kaverin vaimoa, jota kuulemma ohjailee voima haudan takaa. Vakavana realistina Scottie ei usko tällaiseen, mutta jotain outoa naisessa kuitenkin on…

Hitchcock oli loistava ohjaaja, eihän siitä mihinkään pääse. Paras tai toiseksi paras lajissaan. Ja ainoa joka on onnistunut ohjaamaan minun mielestäni pelottavan elokuvan. Itseasiassa Hitch on tehnyt niitä jopa kolme, Psyko, Linnut ja Vertigo ovat kyllä tarjonneet muutaman ”lähes-sydäri”kohdan.

Hitchin luottonäyttelijä James Stewart vetää loistoroolin, ja muutkin näyttelijät ovat paikallaan. Kässärikin on hyvä, mutta olisi voinut olla parempikin. Noin puoli tuntia ennen loppua leffa hieman lässähtää, ja vaipuu hetkeksi lähes tylsäksi. Tässä kohtaa tämän tykittäjän ase heilahti ja puolikas laukaus pamahti minne sattui. Ihan loppu taas onkin karmiva ja mestarillinen.

Huonoimmasta päästä kun puhutaan näkemistäni Hitchcockeista, mutta loistava leffa silti. Suosittelen.

Arvosteltu: 19.02.2004