Huono leffa ei kahmi 11 Oscarin pystiä.

22.12.2004 18:43

2000-luvun alku on leffapuolella selkeästi useampiosaisten spektaakkelien aikaa. Saimme päätöksen Matrixille, Kill Bill antoi odottaa ratkaisuosaansa, Terminaattori-Arska palasi kehiin vuosien jälkeen, Tähtien sodan kolmas osa odotuttaa edelleen, Potterin seikkailut jatkuivat ja sitten vielä tämä Sormusten herra…

Vaikken olekaan mikään Tolkien-fani enkä ole Taru Sormusten Herrasta -kirjoja lukenut niin on pakko myöntää että pidän näistä leffoista. Vaikka jokainen trilogian osa on melko pitkä niin ei näissä ainakaan kyllästymään pääse. Kaksi tornia oli omaan makuun liiaan sotaisa ja heikoin lenkki jos joku pitää heikoimmaksi valita. Ensimmäisessä osassa oli selkeää uutuuden viehätystä. Tämä kolmas kiehtoo koska haluaa tietää kuinka tarina päättyy.

Olin katsonut tämän Kuninkaan paluun jo aiemmin normaaliversiona, mutta nyt oli syytä tarkistaa myös extended edition eli 50 minuuttia pidempi leffa. Aiheeseen mennään vielä syvällisemmin ja kehissä on paljon ennennäkemätöntä materiaalia. Nyt kun takana on neljän tunnin katselumarathon niin sitä ihmettelee itsekkin että kuinka kivuttomasti leffa tuli katsottua. Huonoa leffaa ei nimittäin jaksa varmasti neljää tuntia vahdata. Huono leffa ei myöskään kahmi 11 Oscarin pystiä.

Kyseessähän on lopullinen ratkaisu sormuksen tuhoamisen tiellä. Frodon ja Samin on ehdittävä Klonkku oppaanaan vihollislinjojen taakse sulattamaan sormus ennenkuin Sauron örkkiarmeijoineen tuhoaa rauhaa rakastavaisen maailman, joka käy omaa taisteluaan pahiksia vastaan sotatantereella.

Kuninkaan paluussa soditaan paljon, mutta ei onneksi yhtä paljon kuin edeltäjässään, jossa sotahommat alkoi jo puuduttamaan. Lisäpotkua tämän leffan katsomiseen tuo se että tarina saa ratkaisun ja en sitä kirjaa lukemattomana tiennyt. Aavistukset tietysti oli että paha kukistetaan ja hyvä voittaa. Osittain näin käykin, mutta loppu pistää mietityttämään jälkeenkin päin että mitä oikeastaan tapahtui. Frodon kohtalon voi tulkita monella tavalla. Loppuja tuntuu olevan useampi peräkkäin, koska useampi henkilö ansaitsee tarinassa kohtalonsa ja tämä halutaan välittää katsojalle. Pääasia on kumminkin Frodo, kuten ohjaajakin extroissa toteaa.

Tämä neljän DVD:n extended edition sisältää todella massiivisen määrän extroja, kaksi levyllistä. Extroista saa hyvää faktatietoa Tolkienin persoonasta, tarinoiden taustoista ja leffan tekemisestä monella eri osa-alueella. Enempää määrää extroja en osaa edes vaatia mitä paketti sisältää ja kaikki niin laadukkaasti toteutettuja että oksat pois. Kyseinen paketti on eittämättä kokonaisuutena yksi parhaimmista julkaisuista mihin olen kuuna päivänä törmännyt.

Arvosteltu: 22.12.2004