Homma ei tuo mitään uutta keskinkertaisiin sarjis-leffoihin.

17.12.2001 23:21

Käsikirjoittajat: , ,
Alkuperäinen nimi:The Watcher
Valmistusvuosi:2000

Rokkihemmo Keanu Reeves tuntuu mieltyneen vaihteeksi pahisten rooleihin. Leffassa The Gift – Enne tämä nähtiin vaimoaan pieksevänä punaniskana. Tässä pläjäyksessä heppu on nuoria naisia tarkkaileva ja väijyvä sarjamurhaaja. Nähtäväksi jää tekeekö komediosta leffauransa käyntiin polkaissut heppu laajenevassa rooliskaalassaan vielä Tom Hanksit jossain vaiheessa. Matrixin jatko-osissa tosin riittää tekemistä lähivuosina, eikä Keanu edes Tompaksi mahda halutakaan.

The Watcher on pimeä leffa. TV:n kaukosäätimen paristot on hyvä tarkistaa ennen leffan alkua. Valoisuutta ja kontrastia voi joutua vääntämään suuremmalle pykälälle. Homma ei tuo mitään uutta keskinkertaisiin sarjis-leffoihin. Leffassa on se perusetsivä jolla on sarjamurhaajan kanssa kiero ihmissuhdehistoria. Murhaaja on joskus murhannut jonkun etsivän läheisen. Sarjis haluaa tehdä etsivän elon jatkuvasti tukalaksi antamalla tälle vihjeitä seuraavista uhreistaan sekä piikittelemällä edesmenneestä läheisestä. Kaiken tarkoituksena tietysti on lopulta pistää itse etsivä pois päiviltä.

Jännitystä väritetään vanhahtavilla videopajaefekteillä kuten strobolla ja negakuvalla. Kuinkahan näitäkin leffoja jaksetaan vääntää kasaan. Leffa on kaukana älykkyydestä ja loisteliaisuudesta kuten videon kannesta voi virheellisesti todeta. Naiset tuskin pitävät tämän leffan katsomisesta yksinään sillä ovathan juuri he säälimättömän ajojahdin kohteena.

Arvosteltu: 17.12.2001