26.8.2008 20:55

Alkuperäinen nimi:Alien vs. Predator
Valmistusvuosi:2004

Pahaa aavistamaton uhri kävelee pyramidin pimeissä sokkeloissa. Jokin vilahtaa pimeydessä. Uhri käännähtää ja osoittaa taskulampullaan äänen suuntaan. Ei mitään. Uhri jatkaa kävelemistä, kunnes huomaa jotain tippuvan olkapäälleen. Kuolaa. Uhri kääntyy hitaasti ympäri ja näkee kammottavan olennon avaavan hitaasti kuolaa valuvan terävähampaisen kitansa. Kidan sisältä tulee ulos pieni, naskalihampainen kieli, joka syöksähtää kohti uhrin päätä. Uhri parkaisee viimeisen parkaisunsa ja…mitääh? Miksi kuva pätkäistiin juuri kun uhrin pää oli posahtamaisillaan? Vastaus on simppeli: se on Alien Vs. Predator, ja kaiken lisäksi PG-13-ratingilla.

Kun kaksi legendaarisinta scifi-monsteria ottavat yhteen ei tämmöisen pelin tulisi vedellä. Kun katsoin tämän elokuvan ensimmäistä kertaa en ollut nähnyt muita Alien-leffoja, kuin sen ykkösosan (senkin huonosti kuvaa välittävästä telkkarista), enkä yhtään Predator-leffaa. Silloin se oli mielestäni hyvä, ja innostuin hankkimaan koko Alien-saagan. Nyt neljännellä katselukerralla huomaa kaikki typerät seikat, jotka halventavat koko Alien-elokuvien idean. Ennen kuin puututaan tyylivirheisiin, voin kertoa juonesta lyhyesti: Joukko tutkimusmatkailijoita lähetetään kilometrejä jään alla olevaan pyramidiin, jossa ei olla käyty tuhansiin vuosiin. Niin retkiryhmä ainakin luulee, mutta todellisuudessa pyramidi on juuri muuttumassa avaruusmonstereiden taistelutantereeksi. Ihmiset sekaantuvat jälleen kerran sellaiseen, mihin ei pitäisi. Tästä alkaa klaustrofobisessa ympäristössä tapahtuva mittelö, jossa ei säästellä limaa, eikä efektejä.

Valitettavasti verta säästellään ja sitä nähdään vain vilahdukselta. Jopa Alienin kuuluisa rinnasta ulos murtautuminenkin on erittäin laimea verrattuna varsin kosteaan yllätykseen ensimmäisessä Alienissa. Alienin istuttaminen ihmiseen tapahtuu muutamassa minuutissa, ja ulos murtauduttuaan ne kehittyvät täysikasvuisiksi vieläkin nopeammin.Taisteluissa on käytetty hölmöjä hidastuksia, ja on meininki paikoin melko sekavaa. Vaikka Predatoreilla on vaikka minkämoisia huippukehittyneitä aseita, ei niitä pahan paikan tullen edes raaskita paljon käyttää. Myös lopun ”enemy of my enemy is my friend”-homma on aika pläskiksi vedetty.

Nojaa, eiköhän haukunta riitä. On tässä elokuvassa jotain hyvääkin. Perusidea on todella hyvä, ja paikoin pyramidin ahtaus luo jännän tunnelman. Jos verta ei näytetä, saa kuitenkin Alienin ja Predatorin sisuskaluja esitellä avoimesti. Parempi se kuin ei mitään. Periaatteessa voin kiittää tätä elokuvaa, koska se sai minut tutustumaan Alien-elokuviin, vaikka ei itse onnistu olemaan mestariteos.

Ensimmäisellä katsontakerralla pidin hyvänä, mutta nyt enää keskinkertaisena. Jos olisin silloin arvostellut tämän, olisin antanut ehkä 3,5-4 tähteä. Nyt elokuvan viihdyttävyys ei riitä antamaan aivan kolmea tähteä. Hölmöt juoniratkaisut ja muut seikat huonontavat leffaa, mutta ihan katsottava silti, jos diggaa Alieneista, taikka Predatorista.

Arvosteltu: 26.08.2008