Hieno musta komedia sodan järjettömyydestä.

1.10.2004 11:53

Alkuperäinen nimi:Three Kings
Valmistusvuosi:1999

Aluksi Lähi-idän lähihistorian pikakelaus. Irakin diktaattori Saddam Hussein hyökkäsi Kuwaitiin 1990-luvun alussa. No, täytyihän jenkkien mennä pelastamaan öljynsä. Irakilaiset ajettiin lyhyen sodan päätteeksi Kuwaitista.

Nyt itse elokuvaan. Sota on jo ohi ja jenkkisotilaat odottavat kotiuttamista. Eräänä päivänä erään irakilaissotilaan takapuolesta löytyy kartta, jossa on kulta-aarteen sijainti. Se vain sattuu olemaan Irakin puolella. No, tämä ei lannista muutamaa sotilasta, vaan he päättävät hakea kulta-aarteen pois Irakista. He kuitenkin joutuvat sotkeutumaan irakilaisten kansannousuun Saddamin hallintoa vastaan.

Vaikka tämä onkin toimintakomedia, tällä leffalla on myös vakavaa sanottavaa. Tämä elokuva osoittaa Saddamin hallinnon raakuuden ja sen, ettei sodassa ole mitään järkeä. Tässä saa osansa myös Yhdysvaltain kaksinaamainen asenne irakilaisten kapinaa kohtaan. Yhdysvaltain hallitushan kehotti aikanaan irakilaisia nousemaan kapinaan, mutta se ei kuitenkaan antanut apua, vaan kapina murskattiin armotta. Myös näyttelijät tekevät hyvää työtä. Tämä elokuva ei myöskään sorru amerikkalaishehkutukseen.

Arvosteltu: 01.10.2004