Hieno ja synkkä tulevaisuudenvisio, joka pistää katsojat ajattelemaan.

29.7.2007 21:07

Alkuperäinen nimi:Blade Runner
Valmistusvuosi:1982

Blade Runner ei saanut ilmestyessään juurikaan arvostusta, mutta nykyään sitä pidetään jo klassikkoelokuvana, eikä syyttä, sillä se on todella upea elokuva. Itse pidän sitä parhaana sci-fi -leffana ja yhtenä parhaimmista elokuvista.

Tulevaisuudessa useat ihmiset ovat muuttaneet avaruudessa oleviin siirtokuntiin, mutta Maapallollekin on jäänyt vielä ihmisiä. Avaruudessa ihmiset käyttävät työtehtävissä uudenlaisella androiditeknologialla rakennettuja replikanteja, joiden tulo Maahan on kielletty kuolemantuomion uhalla. Heitä jahtaavat blade runnerit, joista yksi on Rick Deckard (Ford). Miehen oma arvomaailma joutuu erään jahtioperaation yhteydessä kyseenalaiseksi.

Blade Runner ei ole ihan selkeä sci-fi -elokuva, vaan siihen on sekoitettu vaikutteita muun muassa film noirista. Eri lajityylien sekoitus on onnistunut todella hyvin. Ne saadaan jopa tukemaan toisiaan. Blade Runneriin on saatu synkkä ja iloton maailma, jossa henki on varsin halpa ja kaduilla liikkuu monenlaista porukkaa, jotka yrittävät hankkia elantoa ja toivovat pääsevänsä jonain päivänä avaruuden siirtokuntiin. Muutenkin Blade Runnerin maailma on saatu realistisen näköiseksi. Teknologia vaikuttaa melko realistisen näköiseltä, eikä ruokaa syödä pillereinä. Kaduillakaan ei liiku mitään ihmeellisiä muotifriikejä, vaan kaikki ovat tavallisia ihmisiä ongelmineen ja toiveineen.

Blade Runnerin ohjaajan versio herättää myös katsojan mielessä monenlaisia kysymyksiä ja ajatuksia. Tässä ohjaajan versiossa loppu jätetään mielenkiintoisesti auki. Myös Deckardin henkilöllisyyttä pistetään miettimään. Kaikki ei taidakaan olla sitä, miltä näyttää. Vihjeitä annetaan, mutta katsojan on osattava koota palapeli itse. Joten jos odottaa pelkkää aivotonta räiskettä, niin joutuu pettymään, sillä tämä on erittäin mielenkiintoisella tavalla ajatuksia herättävä leffa.

Eikä näyttelijöissäkään ole mitään moittimista. Harrison Ford tekee yhden parhaimmista roolisuorituksistaan. Eikä hänen hahmonsakaan ole mikään kirkasotsainen sankari, vaan kylmä tappaja, joka tappaa porukkaa, joiden ainoa rikos on olla siellä, missä heidän ei kuuluisi olla. Rutger Hauer tekee hienoa työtä replikanttiryhmän johtajana. Hauerin hahmo ei myöskään ole sen enempää paha kuin hyväkään. Hän ei tavoittele rikkauksia tai maailmanvaltaa, vaan hän yrittää vain parantaa omia elinolosuhteitaan. Eivätkä muutkaan näyttelijät sen huonompia ole.

Blade Runner on upea sci-fi -klassikko, joka on kestänyt aikaa todella hyvin. Neljännesvuosisadan ikäinen elokuva hohtaa edelleen uutuuttaan, eikä tehosteissa näy vanhenemisen merkkejä. Samaahan ei voi sanoa monestakaan vuosituhannen vaihteen tehostespektaakelista.

nimimerkki: Ville

Arvosteltu: 29.07.2007