Herätti paljon ajatuksia ja sisälsi paljon asiaa.

20.11.2003 18:52

Alkuperäinen nimi:Mystic River
Valmistusvuosi:2003

Kolme parasta kaveria, Dave (Tim Robbins), Sean (Kevin Bacon) ja Jimmy (Sean Penn) pelaavat kadulla katulätkää, kunnes pallo tipahtaa viemäriin. Sitten he päättävät kirjoittaa nimet märkään sementtiin. Silloin heidät yllättää kaksi valepoliisia, jotka ottavat Daven mukaansa. Sen seurauksena he lukitsevat hänet kellariin ja käyttävät häntä seksuaalisesti hyväksi neljän päivän ajan.

Vuodet kuluvat ja pojat kasvavat. Myöhemmin heillä ei ole enää melkein mitään yhteistä, mutta sitten kohtalo puuttuu peliin ja yhdistää taas nämä kolme entistä kaveria. Jimmy on ollut pikkurikollinen, joka on istunut vankilassakin, mutta omistaa nykyisin jopa oman kaupan. Hän viettää hyvää perhe-elämää, kunnes hänen vanhin tyttärensä, Kate murhataan ja sitä alkaa selvittämään Sean ja hänen työparinsa Whitey (Laurence Fishburne). Seanin vaimo on lähtenyt pois, mutta häneltä tulee välillä mykkiä puheluita. Murhasta aletaan epäilemään Davea, joka tulee kädet veressä murhayönä kotiinsa. Dave on nyt naimisissa ja hänellä on poika, jonka kanssa hän on hyvin läheinen.

Tätä olin odotellut jo pitkään. Eastwoodia olen aina kunnioittanut näyttelijänä, mutta vasta nyt alan kunnioittamaan häntä ohjaajana, vaikka onhan hänen aikaisemmatkin ohjaukset hyviä. Tässä hänen ohjauksensa on aivan loistavaa. Hienoja kohtauksia on siis luvassa.

Näyttelijätkin ovat loistavia. Sean Penniä en ennen ole pitänyt minään kummoisena näyttelijänä, mutta tässä hän pistää kaikkensa peliin. Myös Kevin Bacon on hyvä, mutta jää vähän muiden näyttelijöiden varjoon. Hänen henkilöhahmoonsa olisi voinut keskittyä ehkä vähän enemmän. Hänen työparia näyttelevä Matrixista tuttu Laurence Fishburne on myös loistava. Hän on juuri sopivan kova poliisina. Daven vaimoa esittävä Marcia Gay Harden näyttelee hienosti hermostunutta. Elokuvan paras näytelijä on kuitenkin Tim Robbins, joka on erittäin aito ja uskottava. En olisi ikinä uskonut hänen pystyvän moiseen roolisuoritukseen.

Menneisyyden ote perustuu Dennis Lehanen kirjaan. Nyt pitää varmaan se kirjakin lukea, kun tämä on kerran näin hyvä. Sehän on yleensä niin että kirja on parempi kuin leffa. Pitääpä tarkistaa pitääkö se tällä kertaa paikkaansa, mutta elokuva ainakin on loistava.

Tämä herätti myös paljon ajatuksia ja sisälsi paljon asiaa. Yksi leffan teemoista on kosto. Kostohan ei kannata ja se tulee jälleen kerran selväksi. Tähän on saatu myös paljon muuta asiaa mukaan, kuten pahuus ja ystävyys. Elokuva on alusta loppuun hieno, mielenkiintoinen ja koskettava elokuva. Loppuratkaisu oli erittäin kylmä ja ajatuksia herättävä. Ehdottomasti yksi tämän vuoden parhaista elokuvista ja ehkä jopa paras leffa, minkä olen nähnyt.

Eastwoodin ohjaus, näyttelijäsuoritukset ja hyvä käsikirjoitus takaavat mahtavan elokuvan. Suomennos on kyllä aika huono, mutta sopii elokuvalle. Elokuvan nimi johtuu kyllä jo suomennetun romaanin suomennetusta nimestä. Alkuperäinen nimi tulee Mystic joesta, jonka varrella elokuva tapahtuu. Vielä jonain päivänä tämä ilmestyy lättykokoelmaani sen ilmestyessä DVD:lle. Niin hienosta elokuvasta on sentään kyse.

Arvosteltu: 20.11.2003