Hellä parodia naurattaa, mutta hyytyy ennen loppua.

19.8.2010 22:59

Nicholas Angel (Simon Pegg) on erinomaisen kyvykäs poliisi. Itse asiassa liiankin kyvykäs jopa erityisen kunnostautuneeksi poliisiksi. Hänestä täytyy siis päästä tavalla tai toisella eroon, joten hän saa siirron mitä rauhallisimpaan kylään Sandfordiin, mikä tilastoissa on Iso-Britannian turvallisin paikka. Poliisivoimat ovat siis asianmukaisen rentoja ja lain kirjaintakaan ei niin tarkasti noudateta. Valitettavasti mikään ei ole miltä näyttää.

Simon Peggin autoritaarinen ja urbaaniin kovaotteisuuteen tottunut mestarijepari muodostaa hykerryttävän vastakohdan joviaalille maalaismeiningille. Peggin suorastaan maanisen ja tylyn suorituksen vastapainona on mitä sekopäisempi lauma omituisia sivuhahmoja. Nick Frost tämän paikallisena työtoverina repii nauruhermoja olemalla kömpelö, mutta myös hyväntahtoinen auttaja.

Simon Pegg ja Edgar Wright iskevät pilkkakirveellä poliisiactionia ja osuvat myös maaliin, mutta tolpan kautta. Hyperaktiivinen toimintaleffan leikkaus yhdistettynä suorastaan absurdeihin puitteisiin ja kohtauksiin naurattaa hetken, mutta koska pituutta on miltei kaksi tuntia ehtii vitsi kulua loppuun. Mukana on myös elävöittävää splat- ja slapstickia ja Timothy Dalton suorastaan kiemurtelee omissa, maukkaan yläluokkaisissa currymehuissaan Simon Skinnerinä joka omituisesti tuntuu tietävän yksityiskohtia joiden ei pitäisi olla kenenkään tiedossa.

Lukuisilla viitteillä ja suorastaan itsetietoisella väkevyydellä tehty hellä parodia naurattaa, mutta vitsitykityksen virta hyytyy ennen loppua. Hauska ja kunnioituksella tehty hupailu, mutta ei sen enempää.

Arvosteltu: 19.08.2010