Heitä aivot narikkaan ja Schwarzenegger ruutuun, LAH on taattua tavaraa!

17.7.2003 22:26

Käsikirjoittajat: , , ,
Alkuperäinen nimi:Last Action Hero
Valmistusvuosi:1993

Eräs amerikkalaispoika on suuri Arnold Schwarzenegger fani. Arska tehtailee elokuvassa Jack Slater nimisiä elokuvia. Slater on juuri sellainen poliisi mitä Arska oikeastikin aina esittää: Heittää älyttömiä on-linereita, ampuu roistot, eikä saa itse naarmuakaan. Poika tuntee elokuvateatterin koneenkäyttäjän. Koneenkäyttäjä on lapsena saanut taikuri Houdinilta taikalipun, muttei ole koskaan uskaltanut käyttää sitä. Hän antaa sen pojalle ja päästää tämän katsomaan Jack Slater nelosta ennen ensi-iltaa, ”yksityisnäytökseen”, eli kelan tarkistamiseen. Poika imautuu taikalipun avulla elokuvaan, ja hänestä tulee Slaterin kaveri. Jonkun aikaa kaikki on hyvin. Kuunnellaan AC/DC:tä, juostaan, ammutaan, niputetaan roistoja ja koetetaan todistaa Slaterille että ollaan elokuvassa. Sitten pahikset saavat pojan taikalipun ja menevät sillä oikeaan maailmaan. Tottakai pojan ja Slaterin pitää mennä perässä korjaamaan asia, ja niinpä sitä sitten mennään.

Pläjäys ei todellakaan pidä sisällään mitään ennalta-arvaamatonta, syvällistä, hyviä näyttelijäsuorituksia tai mitään tällaista. John McTiernan on ihan hyvä ohjaaja, mutta nyt hän on lisännyt räjähdyksiä ja ammuntaa niin, että niitä on jopa enemmän kuin Predatorissa! Die Hardmainen hiipivä jännitys on heitetty roskakoriin (valitettavasti) ja korvattu ”hauskalla” huumorilla.

Koko leffan pelastaa Sveitsinnäkkäri. Ison-Arskan leffat kun ovat aina mitä ovat, joten tietää mitä saa. Arskalle tässä nauraa enemmän kuin elokuvan huumorille, siis itse Arskalle, ei tämän vitseille. Juoni on idioottimainen, näyttelijäsuoritukset huonoja, mutta on hauska katsella kuinka Schwarzenegger putoaa helikopterista tervahautaan-ja KROOLAA siellä!!!

LAH sopii täydellisesti perjantai tai lauantai illoille, jolloin tekee mieli katsoa jotain täysin aivotonta toimintaviihdettä. Pitää niitäkin katsoa sentään tyylillä, eikä alentua mihinkään Van Dammeen.

Heitä aivot narikkaan ja Schwarzenegger ruutuun, LAH on taattua tavaraa!

Arvosteltu: 17.07.2003