Harlin on hyvin keskittänyt tarinan itse murhaaja Freddy Kruegeriin.

6.11.2004 14:33

Alkuperäinen nimi:A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master
Valmistusvuosi:1988

Suomalainen Hollywood-ohjaaja Renny Harlin tekee Painajainen Elm Streetillä 4: Unien valtiaassa ehkäpä yhden uransa harvoista kohokohdista. Harlin on hyvin keskittänyt tarinan itse murhaaja Freddy Kruegeriin.

Lähtökohdat ovat hyvät. Freddy ottaa kohteekseen ujon Alicen, jota kukaan ei taaskaan usko ja he saavat itse kokea Freddyn kynsien voiman. Niinpä niin teinejä alkaa taas kuolla kupsahtaa yksi toisensa jälkeen. Freddy tavalliseen tapaansa heittelee one-linereita ja tekee ällöttävän näköisiä murhia.

Painajainen Elm Streetillä 4 oli nuoren Alice Wilcoxin filmi-debyytti ja Renny Harlin ohjasi kolmanneksi parhaan elokuvansa (parhaita olivat Die Hard 2 ja Cliffhanger). Teininäyttelijät eivät tässä osassa ole niin hyviä kuin kolmososassa, eihän Kristeninkään näyttelijä enää ole edes kolmosessa näytellyt Patricia Arquette, mutta parhaan suorituksen tekee kuitenkin ilmiömäinen Robert Englund. Nelososa on mielestäni pelastaa paljon Elm Streettien maineen surkealta kolmososalta, tiedän että se oli suosittu, mutta omasta mielestäni juoni oli niin saamarin tökerö. Tällä kertaa Rennyn tapaan elokuvaan ei ole laitettu perinteisiä viittauksia Suomeen.

Tämän leffan DVD-lätyssä ei riitä kyllä paljon ekstroja, mitä nyt normaalisti ja traileri, mutta jos näet tämän elokuvan alelaarissa alle kympillä niin suosittelen lämpimästi ostamaan, vaikka ihan vaan Rennyn takia.

nimimerkki: FilmSanteri

Arvosteltu: 06.11.2004